Hoppa till innehållet

Övergav småsparare för storbankerna – tar in 870 miljoner

Det svenska fintechbolaget Tink gjorde en av de största svenska rundorna i år på 920 miljoner kronor i januari. Nu står det klart att bankleverantören tar in ytterligare 870 Mkr.

Daniel Kjellén, grundare till Tink.
Daniel Kjellén, grundare till Tink.Foto: Emma-Sofia Olsson

Tink grundades 2012 av Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg. Bolaget har gått från att ursprungligen vara en renodlad privatekonomiapp till att leverera teknik till banker och andra finansiella aktörer. I början av året tog Stockholmsföretaget in 920 miljoner kronor i nytt kapital, för att understödja en geografisk expansion, till en värdering om drygt 4,4 miljarder kronor.

Tink meddelar nu att bolaget har stängt ännu en finansieringsrunda på totalt 85 miljoner euro, motsvarande 870 miljoner kronor. Enligt källor till CNBC ökar nu värderingen till 680 miljoner euro, motsvarande 7 miljarder kronor.

”Trots utmaningarna under 2020 så har Tink haft ett år av tillväxt. Vi har ökat vår exponering från 2.500 till 3.400 banker i Europa och tillhandahåller tjänster till över 300 världsledande institutioner. Vi har också ökat antalet anställda från 250 till 365 på 13 kontor i Europa”, säger Tinks vd och medgrundare Daniel Kjellén.

Tidigare delägare som det brittiska riskkapitalbolaget Dawn Capital leder rundan tillsammans med nytillkomna investeraren Eurazeo Growth. Även tidigare delägare som Paypal och BNP Paribas ökade sina investeringar. 

”2020 har vi sett att betalningar med open-banking-lösningar har tagit fart, vilket vi tror kommer skalas upp ytterligare nästa år – framför allt i Storbritannien, följt av övriga Europa.”

Omsättningen steg till 115 miljoner kronor i fjol, men Tink noterade samtidigt en förlust om 193 Mkr. Bolaget har även gjort tre förvärv under året: Brittiska Openwrks, spanska Eurobits och svenska Instantor. 

Tink finns idag i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Tyskland, Italien, Portugal, Danmark, Finland, Norge, Belgien, Österrike och Nederländerna. Bolagets plattform är idag kopplat till 3.400 europeiska banker med 250 miljoner kunder. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera