Hoppa till innehållet

”Överhettning i storstäderna” – de bygger startuphubb 20 mil från Stureplan

Max Martins och Abba-Björns gamla kompanjon Niclas Molinder siktar på att sätta Örebro på tech-kartan. Nu har han och medgrundaren Fredric Öjebrandt och Jörgen Vegraeus samlat 30 startupbolag under sitt tak. ”Det har blivit en överhettning i storstäderna”, säger Fredric Öjebrandt.

Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.
Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.Foto: Terése Andersson.
Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.
Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.Foto: Terése Andersson

I ett stort tegelhus i centrala Örebro, där en skofabrik tidigare huserade, spirar nu kreativiteten. Här har Fredric Öjebrandt, Niclas Molinder och Jörgen Vegraeus sitt hjärteprojekt: Kontorshotellet och startuphubben Creative House. 

Nästan hela våningsplanet har omvandlats till byggarbetsplats. Lokalerna förbereds för nya företag som vill ansluta sig till hubben. Taket har täckts av ett stort galler. Mellan pinnarna ska det snart hänga klätterväxter. 

”Vi söker inspiration från andra hubbar när vi bygger våra lokaler, och har bland annat varit i Berlin för att titta på trender”, säger Fredric Öjebrandt.

Ett så kallad coworking-område inne i huset.
Ett så kallad coworking-område inne i huset.Foto: Terése Andersson


Mycket har hänt sedan Creative House grundades av reklamveteranen Jörgen Vegraeus 2010 för att samla stadens egenföretagare under samma tak och dra nytta av varandras kompetenser. 

2016 stötte han på entreprenörerna Fredric Öjebrandt och Niclas Molinder (som grundat musikstartupen Auddly tillsammans med Max Martin och Björn Ulvaeus), och trion bestämde sig för att ge Creative House en ny förpackning. 

”Vi började adressera startupbolagen, drog igång nätverk och meetups och bjöd in investerare. Varje år har vi ett draknäste, Creative Dragons, tillsammans med andra aktörer, där bolag får pitcha inför flera kända namn”, berättar Fredric Öjebrandt. 

Idag är drygt 100 företag kopplade till huset, varav 30 är startups. 

”Vår take har varit mycket att ‘allt kan inte ske i Stockholm’”, säger Fredric Öjebrandt. 

Själv har han en framgångsrik bolagsresa i ryggen, med säkerhetsbolaget Great Security, där han fortfarande är delägare. Det har skapat en möjlighet att engagera sig i byggandet av Creative House, som grundfinansieras av en avgift från sina medlemmar. 

Tillsammans med Niclas Molinder och Samuel Danielsson har han också startat en så kallad ”venture studio”, som precis gått in som delägare i sitt första företag – golfstartupen Sista Nio.

Hannes Rydell har grundat golfappen Sista Nio.
Hannes Rydell har grundat golfappen Sista Nio.Foto: Terése Andersson

”Väldigt många spelar bara halva banan. Men oavsett hur många hål du vill spela, bokar du 18 hål. Sista Nio gör att golfspelare kan boka de tider som blir över. Golfklubbarna kan nyttja sina banor mer, och spelarna får lättare att hitta tid”, säger bolagets 20-årige grundare och vd Hannes Rydell. 

Sista Nio har hittills plockat in cirka 700 000 kronor i riskkapital, varav en del från golfproffset Mathias Grönberg, och planerar att rulla ut tjänst på riktigt under våren. 

Mathias Farnebo håller i en förproduktionsenhet av Moonlighting Industries smarta avståndsmätare för filmfotografer.
Mathias Farnebo håller i en förproduktionsenhet av Moonlighting Industries smarta avståndsmätare för filmfotografer.Foto: Terése Andersson

På samma våningsplan sitter Mathias Farnebo, vd på Moonlighting Industries, som har utvecklat ett smart fokussystem för filmkameror. 

”Vår teknik hjälper till att sätta skärpan. Vi frigör resurser för skådespelare och det blir mindre tid för omtagningar”, berättar vd:n. 

Tekniken har använts av filmandet av Viaplays nya satsning Maskineriet. Dessutom hoppas på att bolaget kunna ta steget över Atlanten inom ett år, och lansera produkten i USA. 

Andra startups som passerat huset är fintechbolaget Splitgrid, foodtechbolaget Deligate och healthtechbolaget Pausit. Och enligt grundarna har intresset växt för varje år. 

”Vi har varit bortskämda med att alltid haft en kölista på företag som vill in, men det är tuffare i läget som är nu”, säger Jörgen Vegraeus.

Sedan Di Digital var på besök har coronaviruset spridit sig alltmer i Sverige, och lamslagit världsekonomin. 

Det märks av inte minst hos Creative Houses många småbolag, där flera nu kämpar för att överleva. 

”Vissa bolag har sagt upp platser och en del företag som var på väg att flytta in har backat ur”, säger Fredric Öjebrandt. 

Han känner sig dock trygg över att de kommer att klara av utmaningarna som nu följer. 

Att nya startupbolag nu dyker upp i Örebro märker också den statliga investeraren Almi Invest av. 

”De senaste två åren har vi sett ett större investeringspropåer av hög kvalitet från Örebro”, säger Jenny Engerfelt som ansvarar för Almi Invests fond i Östra Mellansverige.

De håller just nu på att slutföra sin tredje investering i området.  

”Min känsla är att Örebro som startup-community definitivt har utvecklats de senaste två till tre åren”, säger hon. 

Samtidigt har Örebro, liksom många andra städer i Sverige, hamnat i skuggan vad gäller riskkapital. Medan Stockholm slukar 80,2 procent av riskkapitalet når Örebro inte ens upp i en procent, enligt en genomgång gjord av Di Digital baserad på nyemissioner under första halvan av 2019. 

Men framtiden ser desto ljusare ut. Fredric Öjebrandt lyfter upp fintechbolaget Transfer Galaxy som ett exempel på hur staden har fått ett uppsving.

Läs mer: ”Swish för utlandsbetalningar” växer snabbt – ser ökat behov i krisen 

”De och ett antal andra bolag har synts runtom i Sverige. Det blir lite 'Da Vinci-effekten', att man vågar för att andra vågar”, säger han. 

Creative House-grundarna pekar också på Örebro Universitet som en skatt för nystartade bolag. 

”Universitetet är ett draglok, där samlas runt 20 000 studenter med gott om kompetens inom artificiell intelligens. Där ser vi att det föds idéer”, säger Fredric Öjebrandt. 

För att ta tillvara på kompetensen har Creative House skapat ett eget AI-nätverk, med målet att generera nya bolag.

I staden finns också den universitetsägda företagsinkubatorn Inkubera. Örebro Universitet har dessutom ett holdingbolag som kan gå in med såddinvesteringar i bolag som föds ur deras forskning. 

”Startupscenen börjar få upp ögonen för andra städer än Stockholm. När vi var i Berlin såg vi samma utmaning – staden är superhet för startups. Men även där pratar man om vad som händer ute i landet. Det har blivit en överhettning i storstäderna litegrann”, säger Fredric Öjebrandt. 

Några veckor efter intervjun står de nya lokalerna redo för att ta emot ännu fler företag. Nu samlar den gamla skofabriken i Örebro över 110 bolag under sitt tak – en siffra som hade varit högre om inte coronakrisen slagit till. Men det lär inte bli den sista gången Creative House ömsar skinn.

”Vi får bygga på en våning till”, säger Jörgen Vegraeus skämtsamt. 

Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.
Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.Foto: Terése Andersson

 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera