Hoppa till innehållet

”Överhettning i storstäderna” – de bygger startuphubb 20 mil från Stureplan

Max Martins och Abba-Björns gamla kompanjon Niclas Molinder siktar på att sätta Örebro på tech-kartan. Nu har han och medgrundaren Fredric Öjebrandt och Jörgen Vegraeus samlat 30 startupbolag under sitt tak. ”Det har blivit en överhettning i storstäderna”, säger Fredric Öjebrandt.

Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.
Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.Foto: Terése Andersson.
Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.
Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.Foto: Terése Andersson

I ett stort tegelhus i centrala Örebro, där en skofabrik tidigare huserade, spirar nu kreativiteten. Här har Fredric Öjebrandt, Niclas Molinder och Jörgen Vegraeus sitt hjärteprojekt: Kontorshotellet och startuphubben Creative House. 

Nästan hela våningsplanet har omvandlats till byggarbetsplats. Lokalerna förbereds för nya företag som vill ansluta sig till hubben. Taket har täckts av ett stort galler. Mellan pinnarna ska det snart hänga klätterväxter. 

”Vi söker inspiration från andra hubbar när vi bygger våra lokaler, och har bland annat varit i Berlin för att titta på trender”, säger Fredric Öjebrandt.

Ett så kallad coworking-område inne i huset.
Ett så kallad coworking-område inne i huset.Foto: Terése Andersson


Mycket har hänt sedan Creative House grundades av reklamveteranen Jörgen Vegraeus 2010 för att samla stadens egenföretagare under samma tak och dra nytta av varandras kompetenser. 

2016 stötte han på entreprenörerna Fredric Öjebrandt och Niclas Molinder (som grundat musikstartupen Auddly tillsammans med Max Martin och Björn Ulvaeus), och trion bestämde sig för att ge Creative House en ny förpackning. 

”Vi började adressera startupbolagen, drog igång nätverk och meetups och bjöd in investerare. Varje år har vi ett draknäste, Creative Dragons, tillsammans med andra aktörer, där bolag får pitcha inför flera kända namn”, berättar Fredric Öjebrandt. 

Idag är drygt 100 företag kopplade till huset, varav 30 är startups. 

”Vår take har varit mycket att ‘allt kan inte ske i Stockholm’”, säger Fredric Öjebrandt. 

Själv har han en framgångsrik bolagsresa i ryggen, med säkerhetsbolaget Great Security, där han fortfarande är delägare. Det har skapat en möjlighet att engagera sig i byggandet av Creative House, som grundfinansieras av en avgift från sina medlemmar. 

Tillsammans med Niclas Molinder och Samuel Danielsson har han också startat en så kallad ”venture studio”, som precis gått in som delägare i sitt första företag – golfstartupen Sista Nio.

Hannes Rydell har grundat golfappen Sista Nio.
Hannes Rydell har grundat golfappen Sista Nio.Foto: Terése Andersson

”Väldigt många spelar bara halva banan. Men oavsett hur många hål du vill spela, bokar du 18 hål. Sista Nio gör att golfspelare kan boka de tider som blir över. Golfklubbarna kan nyttja sina banor mer, och spelarna får lättare att hitta tid”, säger bolagets 20-årige grundare och vd Hannes Rydell. 

Sista Nio har hittills plockat in cirka 700 000 kronor i riskkapital, varav en del från golfproffset Mathias Grönberg, och planerar att rulla ut tjänst på riktigt under våren. 

Mathias Farnebo håller i en förproduktionsenhet av Moonlighting Industries smarta avståndsmätare för filmfotografer.
Mathias Farnebo håller i en förproduktionsenhet av Moonlighting Industries smarta avståndsmätare för filmfotografer.Foto: Terése Andersson

På samma våningsplan sitter Mathias Farnebo, vd på Moonlighting Industries, som har utvecklat ett smart fokussystem för filmkameror. 

”Vår teknik hjälper till att sätta skärpan. Vi frigör resurser för skådespelare och det blir mindre tid för omtagningar”, berättar vd:n. 

Tekniken har använts av filmandet av Viaplays nya satsning Maskineriet. Dessutom hoppas på att bolaget kunna ta steget över Atlanten inom ett år, och lansera produkten i USA. 

Andra startups som passerat huset är fintechbolaget Splitgrid, foodtechbolaget Deligate och healthtechbolaget Pausit. Och enligt grundarna har intresset växt för varje år. 

”Vi har varit bortskämda med att alltid haft en kölista på företag som vill in, men det är tuffare i läget som är nu”, säger Jörgen Vegraeus.

Sedan Di Digital var på besök har coronaviruset spridit sig alltmer i Sverige, och lamslagit världsekonomin. 

Det märks av inte minst hos Creative Houses många småbolag, där flera nu kämpar för att överleva. 

”Vissa bolag har sagt upp platser och en del företag som var på väg att flytta in har backat ur”, säger Fredric Öjebrandt. 

Han känner sig dock trygg över att de kommer att klara av utmaningarna som nu följer. 

Att nya startupbolag nu dyker upp i Örebro märker också den statliga investeraren Almi Invest av. 

”De senaste två åren har vi sett ett större investeringspropåer av hög kvalitet från Örebro”, säger Jenny Engerfelt som ansvarar för Almi Invests fond i Östra Mellansverige.

De håller just nu på att slutföra sin tredje investering i området.  

”Min känsla är att Örebro som startup-community definitivt har utvecklats de senaste två till tre åren”, säger hon. 

Samtidigt har Örebro, liksom många andra städer i Sverige, hamnat i skuggan vad gäller riskkapital. Medan Stockholm slukar 80,2 procent av riskkapitalet når Örebro inte ens upp i en procent, enligt en genomgång gjord av Di Digital baserad på nyemissioner under första halvan av 2019. 

Men framtiden ser desto ljusare ut. Fredric Öjebrandt lyfter upp fintechbolaget Transfer Galaxy som ett exempel på hur staden har fått ett uppsving.

Läs mer: ”Swish för utlandsbetalningar” växer snabbt – ser ökat behov i krisen 

”De och ett antal andra bolag har synts runtom i Sverige. Det blir lite 'Da Vinci-effekten', att man vågar för att andra vågar”, säger han. 

Creative House-grundarna pekar också på Örebro Universitet som en skatt för nystartade bolag. 

”Universitetet är ett draglok, där samlas runt 20 000 studenter med gott om kompetens inom artificiell intelligens. Där ser vi att det föds idéer”, säger Fredric Öjebrandt. 

För att ta tillvara på kompetensen har Creative House skapat ett eget AI-nätverk, med målet att generera nya bolag.

I staden finns också den universitetsägda företagsinkubatorn Inkubera. Örebro Universitet har dessutom ett holdingbolag som kan gå in med såddinvesteringar i bolag som föds ur deras forskning. 

”Startupscenen börjar få upp ögonen för andra städer än Stockholm. När vi var i Berlin såg vi samma utmaning – staden är superhet för startups. Men även där pratar man om vad som händer ute i landet. Det har blivit en överhettning i storstäderna litegrann”, säger Fredric Öjebrandt. 

Några veckor efter intervjun står de nya lokalerna redo för att ta emot ännu fler företag. Nu samlar den gamla skofabriken i Örebro över 110 bolag under sitt tak – en siffra som hade varit högre om inte coronakrisen slagit till. Men det lär inte bli den sista gången Creative House ömsar skinn.

”Vi får bygga på en våning till”, säger Jörgen Vegraeus skämtsamt. 

Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.
Creative Houses två medgrundare Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt.Foto: Terése Andersson

 

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera