Hoppa till innehållet

På besök i Silicon Valleys högsta byggnad

Salesforce har gjort en stor grej av att man är med och bygger en skyskrapa i San Francisco, staden som traditionellt inte har byggt på höjden. Di Digital har varit uppe på 37:e våningen.

Hittills är Salesforce Tower 54 våningar, men det ska bli 61.
Hittills är Salesforce Tower 54 våningar, men det ska bli 61.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) Förväntningarna är höga inför besöket i Salesforce Tower. Platserna är begränsade och vi har först fått veta att vi får en plats, för att sedan tas ifrån den och få den igen. 

En grupp på runt 20 journalister vallas ut från Salesforce kontor på 50 Fremont Street i det finansiella distriktet i centrala San Francisco, och över gatan. Där är CRM-bolaget med och bygger Silicon Valleys högsta byggnad, eller till och med på USA:s västkust, men därom tvista de lärde.

Salesforce Tower hiss

Hissen som alla på bygget tar sig upp och ner i. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Vi ombeds att sätta på oss galoscher med stålhättor, västar och hjälmar, och får en säkerhetsgenomgång om att vi inte får gå för nära kanten. Väl framme packar vi ihop oss i hissen som går utanför byggnaden, det vill säga inget för höjdrädda. Vi stannar på 37:e våningen och släpps av för att beundra utsikten.

Salesforce Tower Miriam Olsson Jeffery

Jag i säkerhetsmundering!

Totalt kommer Salesforce Tower att ha 61 våningar när det är klart. Enligt planen för byggnaden kommer den att rymma en blandning av transporter, lägenheter, kontor, affärer och restauranger.

Tower_modell

En modell av tornet som det ska se ut när det är klart. Bild: Salesforce Tower

Det var i april 2014 som Salesforce berättade att man hade signerat ett hyresavtal för våning 1, 3-30 och 61 i skyskrapan, vilket innebär att bolaget är den enskilt största hyresgästen i huset. Det var också då tornet döptes om till Salesforce Tower.  Hittills har Salesforce personal varit spridda över San Francisco, men de 30 våningarna lär svälja en hel.

Utsikt över San Francisco från 37:e våningen. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Och det är ingen dålig utsikt som Salesforce-anställda kommer att ha. Så mycket mer än utsikt får vi besökare dock inte ta del av, vilket är lite av en besvikelse.

Vi haffar byggets säkerhetsansvariga som säger att tornet ska vara klart i juni nästa år.

”Men håll inte det mot mig”, säger han.

Salesforce Tower

I dag finns det bara betong och byggnadsställningar här, men i byggnaden kommer det till exempel att finnas restauranger och en park som går att nå från femte våningen Foto: Miriam Olsson Jeffery.

Han säger också att de just har gjutit våning 48 och byggt stommarna upp till 54:e våningen. När Salesforce Tower är klart kommer det att uppmäta 330 meter. Som en jämförelse var World Trade Center-tornen i New York 415 respektive 417 meter. Redan med 54 våningar är tornet San Franciscos högsta byggnad och kommer när det är klart vara 61 meter högre än Transamerica Pyramid som tidigare hade titeln.

Salesforce Tower modell

En panoramavy över San Francisco och en modell av tornet till vänster om Bay Bridge och Transamerica Pyramid i vänstra sidan av bilden Foto: Salesforce Tower

San Francisco har fortfarande bara 23 skyskrapor, medan till exempel New York har över 240.

Läs också: Salesforce megakonferens - "lika galen som San Francisco"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera