Annons

På deras plattform kan du tipsa om talanger – och få en bonus på upp till 40 000 kronor

Elisabeth Suzuki har medgrundat Know a Talent med Johan Simonsson och tagit in en delägare till. Kärnteamet på fyra personer driver bolaget från kontorshotellet No18 på Birger Jarlsgatan i Stockholm.
Elisabeth Suzuki har medgrundat Know a Talent med Johan Simonsson och tagit in en delägare till. Kärnteamet på fyra personer driver bolaget från kontorshotellet No18 på Birger Jarlsgatan i Stockholm.
Elisabeth Suzuki, medgrundare av startupbolaget Know a Talent, vill lösa problem med kompetensbrist genom att digitalisera processen för personliga jobbrekommendationer. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elisabeth Suzuki har ett gammalt kompisgäng som brukar träffas någon gång i månaden. Vid ett sådant tillfälle ville alla sex runt bordet byta jobb, men ingen av dem sökte aktivt nya möjligheter.

”Det handlade om tidsbrist, osäkerhet inför vad man ville göra och tvivel kring om man var redo att ta nästa steg”, säger Elisabeth Suzuki, som har medgrundat Know a Talent tillsammans med Johan Simonsson.

På den middagen föddes idén om att starta en social plattform där man kan hjälpa sina vänner att hitta nya jobbmöjligheter. 

”Att blir rekommenderad till ett jobb från någon du känner och som tror på dig ger en fantastisk känsla. När du har fått uppleva det själv vill du göra detsamma för någon annan”, tror Elisabeth Suzuki.

Bolaget startades 2017 och i dag har Know a Talent ett nätverk med över 5 000 personer som är med och tipsar människor i sina nätverk om nya jobb. 

”Det har skett i alla tider att man rekommenderar människor i sin närhet till jobb. Men med den kompetensbrist som råder finns det behov att nå ut till många fler”, säger Elisabeth Suzuki.

Hon refererar till undersökningar, bland annat en aktuell studie från myndigheten Tillväxtverket som visar att var fjärde företag säger att bristen på arbetskraft är det största hindret för tillväxt.

I Svenskt Näringsliv senaste rekryteringsenkät för 2018 säger sju av tio företag att det är svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens.

”Vi ser en stor potential i att åtgärda denna kompetensutmaning genom att hitta effektiva och nya sätt att inkludera vissa grupper, som äldre, utlandsfödda och kvinnor, som helt eller delvis stängs ute från de små nätverken där mycket av rekryteringen sker i dag”, säger Elisabeth Suzuki.

Hon menar att det också handlar om att fånga upp dem som vill byta bransch, men att det då krävs något annat än ett traditionellt CV.

”Vi är övertygade om att personliga rekommendationer kan ha ett stort värde även i det sammanhanget”, säger hon.

Läs mer: Tungviktare satsar på HR-bolaget Hihenry 

Elisabeth Suzuki har själv en bakgrund som chef i olika funktioner, senast på data- och analysföretaget Bisnode. I den rollen lade hon mycket tid och resurser på rekrytering istället för att fokusera på det befintliga teamet.

”Jag spenderade tio gånger mer på rekrytering räknat i pengar jämfört med utveckling för min befintliga personal”, säger hon.

Elisabeth Suzuki menar att rekryteringsbranschen är personalintensiv och tung, men att det går att digitalisera och automatisera den utan att tumma på känslan mellan personer. Know a Talents mål är att digitalisera och skala upp processen för personliga rekommendationer.  

”Det är fortfarande rätt snårigt att hitta jobben från kandidaternas sida”, säger Elisabeth Suzuki.

Samtidigt finns det gott om jobbsajter som också har tipsfunktioner. Elisabeth Suzuki trycker på att Know a Talent differentierar sig genom att det också finns ett incitament för dem som tipsar sina vänner och bekanta om jobb. 

De företag som söker kandidater via plattformen betalar en bonus på mellan 10 000 kronor och 40 000 kronor till den som tipsar om en person som blir rekryterad till en tjänst. Kunderna som jobbannonserar är i dag ett 100-tal och består av startups, men också av stora internationella bolag som H&M och Getinge. 

Tjänsten finns i dag i Stockholm, men målet är att bygga upp en användarbas i Malmö och Göteborg i höst samt att lansera tjänsten i London och Berlin under nästa år.

Förra året omsatte Know a Talent 2 miljoner kronor och nu vill grundarna skruva upp tempot. Hittills är bolaget självfinansierat, men de jobbar med att få in externt kapital till hösten för att lansera i Europa.

”Vi har en bra dialog med ett par investerare, men det är en process som är svår tar tid. Det handlar inte bara om pengar, utan om att hitta en partner som kompletterar oss med rätt kompetens och delar vår vision”, säger Elisabeth Suzuki.

Av de sex personerna på middagen där idén till Know a Talent föddes har fyra personer bytt jobb och en har blivit befordrad. Elisabeth Suzuki var den sjätte och hon gick först ner på deltid och lämnade sitt jobb 2018 för att jobba med bolaget på heltid.

Läs mer: Techbolagens knep för att få den bästa personalen 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies