Hoppa till innehållet

”På Slush kan allt vara klart redan innan lunch”

Miljardärer och startups möts under laserstrålar och rökmaskiner på tech-konferensen Slush. Men innanför den studentikosa ytan finns kärnan: Snabba affärer, stora investeringar, vilda rekryteringar och hektisk försäljning. Det skriver Di Digitals reporter Fredrik Björkman.

Di Digitals reporter Fredrik Björkman.
Di Digitals reporter Fredrik Björkman.Foto: Amanda Lindgren.

(Di Digital/Helsingfors) Det görs affärer i dunkla hörn belysta av laserstrålar från taket. Entreprenörer skriver på avtal under en dimridå av rökmaskiner över en kopp kombucha.

Tech-festivalen Slush i Helsingfors samlar miljardärer, företagsledare och startups under ett och samma enorma mässtak. Den stora skillnaden mot gamla hederliga, och i ärlighetens namn ganska tråkiga, mässor är paketeringen.

Scenerna är stora, rejält utsmyckade och fläskar på med ljusshower och projektioner. Bolag som finns med i utställningen bygger bås som ser ut att ha ritats av Gert Wingårdh. Det är påkostat, öppet och med ytor dedikerade till att träffa intressant folk.

En världsledande investerare, med ett mycket lyckat år bakom sig med ett par stora exits i plånboken, beskriver stämningen som "studentikos". På vilket sätt? "Det mesta är så lovande och ungt. Det finns ett sådant enormt driv bland folk här", svarar han.

Det är framför allt nätverkandet, och i förlängningen affärerna, som är huvudpoängen med Slush. Innanför den snygga ytan finns kärnan: Under Slush knyts investeringar, det rekryteras vilt och bolagen säljer sin produkt i ett oerhört högt tempo.

I en del av mässhallen sitter investerare och tar emot entreprenörer som sökt audiens. Mötena är inte mer är fem till tio minuter långa. En investerare på en av Sveriges största VC-bolag berättar att han träffat 20 bolag, jag tittar på klockan: Det är inte ens lunchtid under festivalens första dag.

Kanske gör det konstanta mörkret inne i mässhallen att man tappar tidsuppfattningen? Eller är det startup-världens skeva syn på tid?

Många av entreprenörerna som deltar har ju på ganska kort tid varit med och digitaliserat och förändrat många olika sektorer i samhället: Sjukvård, finsansmarknaden, transporter. Man vill nå resultat och det snabbt.

Tempot är också högt på scenerna. Festivalens stora namn som Amazons Werner Vogels, Izettles Jacob de Geer och Skype-grundaren Niklas Zennström gör intensiva dragningar. 

Ingen tid vigs till överflöd och känslor, åhörarna vill till pudelns kärna: Hur har ni lyckats? "What's the secret sauce?", undrar någon under en frågestund med Johannes Schildt, vd på medtech-bolaget Kry. "Man måste tro på det man gör", är det enkla svaret som ges. 

Och övertygelse finns på Slush. Tron att man faktiskt kan ändra och förbättra en bransch, sektor eller aktör med den egna affärsidén är obeveklig. Frågan är bara hur lång tid som krävs. På Slush kan det vara klart redan innan lunch.

Läs alla artiklar från Slush:

Krys investerare: Amazon är lösningen för vårdens digitalisering 

Foodtech-utmanaren: ”Labbkött finns på hyllorna om åtta år” 

Izettle sneglar på Amazons kassalösa butiker

Klarna-grundarens hyllning: Vi ger inte EU tillräckligt med kredd

Paypal och Izettle om utredningen: Redkordaffären är inte i fara 

Deras ring ska förbättra din sömn – backas av Will Smith 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera