(Di Digital/Helsingfors) Det görs affärer i dunkla hörn belysta av laserstrålar från taket. Entreprenörer skriver på avtal under en dimridå av rökmaskiner över en kopp kombucha.
Tech-festivalen Slush i Helsingfors samlar miljardärer, företagsledare och startups under ett och samma enorma mässtak. Den stora skillnaden mot gamla hederliga, och i ärlighetens namn ganska tråkiga, mässor är paketeringen.
Scenerna är stora, rejält utsmyckade och fläskar på med ljusshower och projektioner. Bolag som finns med i utställningen bygger bås som ser ut att ha ritats av Gert Wingårdh. Det är påkostat, öppet och med ytor dedikerade till att träffa intressant folk.
En världsledande investerare, med ett mycket lyckat år bakom sig med ett par stora exits i plånboken, beskriver stämningen som "studentikos". På vilket sätt? "Det mesta är så lovande och ungt. Det finns ett sådant enormt driv bland folk här", svarar han.
Det är framför allt nätverkandet, och i förlängningen affärerna, som är huvudpoängen med Slush. Innanför den snygga ytan finns kärnan: Under Slush knyts investeringar, det rekryteras vilt och bolagen säljer sin produkt i ett oerhört högt tempo.
I en del av mässhallen sitter investerare och tar emot entreprenörer som sökt audiens. Mötena är inte mer är fem till tio minuter långa. En investerare på en av Sveriges största VC-bolag berättar att han träffat 20 bolag, jag tittar på klockan: Det är inte ens lunchtid under festivalens första dag.
Kanske gör det konstanta mörkret inne i mässhallen att man tappar tidsuppfattningen? Eller är det startup-världens skeva syn på tid?
Många av entreprenörerna som deltar har ju på ganska kort tid varit med och digitaliserat och förändrat många olika sektorer i samhället: Sjukvård, finsansmarknaden, transporter. Man vill nå resultat och det snabbt.
Tempot är också högt på scenerna. Festivalens stora namn som Amazons Werner Vogels, Izettles Jacob de Geer och Skype-grundaren Niklas Zennström gör intensiva dragningar.
Ingen tid vigs till överflöd och känslor, åhörarna vill till pudelns kärna: Hur har ni lyckats? "What's the secret sauce?", undrar någon under en frågestund med Johannes Schildt, vd på medtech-bolaget Kry. "Man måste tro på det man gör", är det enkla svaret som ges.
Och övertygelse finns på Slush. Tron att man faktiskt kan ändra och förbättra en bransch, sektor eller aktör med den egna affärsidén är obeveklig. Frågan är bara hur lång tid som krävs. På Slush kan det vara klart redan innan lunch.
Läs alla artiklar från Slush:
Krys investerare: Amazon är lösningen för vårdens digitalisering
Foodtech-utmanaren: ”Labbkött finns på hyllorna om åtta år”
Izettle sneglar på Amazons kassalösa butiker
Klarna-grundarens hyllning: Vi ger inte EU tillräckligt med kredd
Paypal och Izettle om utredningen: Redkordaffären är inte i fara