Hoppa till innehållet

På torsdag är det dags – de tävlar om att bli årets Female Founder

Nu på torsdag är det dags för Di Digitals event Female Founders där sex entreprenörer tävlar om äran och fina priser i årets pitchtävling. 

De är med i årets pitchtävling på Female Founders: Elin Tornblad, medgrundare av Potato Plastic, Kira Unger, medgrundare av Pocketlaw, Estelle Westling, medgrundare av Grace Health, Melanie Aronson, grundare av Panion, och Soraya H. Contreras, medgrundare av Iunia.
De är med i årets pitchtävling på Female Founders: Elin Tornblad, medgrundare av Potato Plastic, Kira Unger, medgrundare av Pocketlaw, Estelle Westling, medgrundare av Grace Health, Melanie Aronson, grundare av Panion, och Soraya H. Contreras, medgrundare av Iunia.

Sveriges techscen fortsätter att utvecklas i rask takt med flera lysande stjärnor som Spotify, Kry och Truecaller. Men fortfarande är det få kvinnor i förhållande till män som lyfts fram, trots att det har tagits många nya initiativ kring en mer jämställd bransch under de senaste åren. Därför fortsätter Di Digital för fjärde året i rad att anordna vårt pitchevent Female Founders.

Läs också: Bolag grundade av kvinnor får 1 procent av riskkapitalet

Di Digital startade Female Founders 2016, på initiativ av tidningens dåvarande reporter Mimi Billing, i syfte att stärka och lyfta fram kvinnliga grundare inom techindustrin. I vår bevakning blir det ständigt tydligt att många grundarteam består av två till fyra män, ofta också med liknande bakgrund. Ett steg i att uppmärksamma kvinnliga grundare och människor i branschen, som kan inspirera till att fler kvinnor vill jobba i techbranschen eller startar egna bolag, var att också ge dem en fysisk plattform på Female Founders.

Den här gången ger vi sex kvinnliga grundare möjlighet att presentera sina bolag i vår livesändning via Di TV. 

Läs mer om bolagen:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Grace Health: Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Panion: Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia: Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis

Vi kommer också att få ta del av Johanna Wollert Melins och Åsa Sjöblom Nordgrens, grundare av Trice Imaging, entreprenörsresa med deras globala utltraljudslösning Tricefy. Prata om hur jämställdhet spelar in i investeringsbeslut med vår jury i pitchtävlingen. Och ha ett samtal med Marie Wall, startup-ansvarig på Näringsdepartementet om vad som görs från statligt håll för att främja jämställdhet i techbranschen.

Under sändningen korar vi även Årets viktigaste kvinnliga investerare och Årets viktigaste kvinnliga grundare framröstade av Di Digitals läsare. Var med och rösta!

Läs också: Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2020
Läs också:
Sveriges viktigaste kvinnliga investerare 2020 

Vill du vara med och delta i sändningen på Female Founders den 10 december? Anmäl dig här (kostnadsfritt)!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera