Annons

Pablo Escobar-bolag i ordkrig med Klarna: Hänvisar till etiska skäl

Den första vikbara telefonen från Escobar Inc, Fold 1, som marknadsförs på företagets sajt.
Den första vikbara telefonen från Escobar Inc, Fold 1, som marknadsförs på företagets sajt.
Tre dagar efter lanseringen av Escobar Fold 1 – en vikbar smartphone – stoppades onlinehandeln av Klarna. Nu kräver den svenske vd:n för Pablo Escobar Inc att betaljätten släpper de 4 miljoner kronor som påstås ha frysts.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Enligt Olof Gustafsson, vd och medgrundare av Pablo Escobar Inc, sålde bolaget över 1 000 telefoner på tre dagar i början av december förra året när Escobar Fold 1 nådde marknaden.

Ett avtal hade tecknats mellan Gustafssons svenska bolag Affideer AB och Klarna om att sälja telefonerna, som förmedlas via Escobars brittiska bolag och marknadsförs av den amerikanska armen av verksamheten.

Escobar Inc har precis lanserat telefonen Escobar Fold 2. Till höger bolagets vd, Olof Gustafsson.
Escobar Inc har precis lanserat telefonen Escobar Fold 2. Till höger bolagets vd, Olof Gustafsson.

”De bryter sitt kontrakt med oss efter bara tre dagar och hänvisar till ’etiska skäl’. Men de visste vad vi skulle sälja, under vilket namn, och jag vet inte om det är något oetiskt med att sälja telefoner”, säger Olof Gustafsson.

Han driver Escobar Inc tillsammans med den gamle knarkkungens bror, Roberto De Jesus Escobar Gaviria, som tidigare varit i blåsväder – bland annat för att ha hotat Netflix som dramatiserat Pablo Escobars liv i serien ”Narcos”.

Läs mer: Knarkbaronens bror kräver miljardbelopp 

Di Digital har varit i kontakt med Klarna som inte kommenterar enskilda kunder. Men i ett mejl som Klarna ska ha skickat till Gustafssons svenska advokat framgår att betaljätten verkar tvivla på att Escobar kommer att leverera de varor de utlovar.

Klarna skriver bland annat att postgången ”får oss att misstänka att leverans kanske ej har skett och därav förlängs dessvärre tiden för slutavräkning för samtliga ordrar”.

Mejlet från Klarna har delats med Di Digital av Olof Gustafsson.
Mejlet från Klarna har delats med Di Digital av Olof Gustafsson.

På nätet sprids också flera historier om telefonen. På några håll syns personer använda den, i andra forum påstås personer fortfarande inte ha fått någon telefon, en månad efter beställning.

Enligt Olof Gustafsson ska alla som beställt dock få sina telefoner, men han tillägger att inte alla är intresserade av att skylta med det på nätet.

För Escobar Inc, som nu använder ett företag kallat CCBill för kortdragningar, handlar det framför allt om att få loss de cirka fyra miljoner kronor enligt den slutfaktura som Gustafsson säger sig blivit lovad.

”Vi tycker att det är väldigt konstigt att de behåller pengarna på det här sättet”, tillägger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer