Hoppa till innehållet

Pacemaker tar in kapital – vill skapa musikmixar till Spotify

Med Pacemakers dj-app kan vem som helst mixa musik. Med nytt kapital från två brittiska näringslivsprofiler vill bolag bli teknikleverantör till tjänster som Spotify och Apple Music.

Jonas Norberg är vd på Pacemaker.
Jonas Norberg är vd på Pacemaker.Foto: Press

Pacemaker är ett av de mer kända startupbolagen inom den svenska musiktechscenen. Med bolagets dj-app kan användaren enkelt mixa ihop låtar till ett sammanhängande flöde.

Hittills har Pacemaker tjänat pengar på att användarna köper extrafunktioner inuti appen. Framöver vill dock Pacemaker bli teknikleverantör till streamingtjänster som Spotify och Apple Music.

”Vi ser ett intresse för den här tekniken hos musiktjänster, men också hos träningstjänster och tillverkare av smarta högtalare. Egentligen i alla sammanhang där man behöver mixad musik snarare än en spellista”, säger vd:n Jonas Norberg.

”Vårt verktyg kan redan i dag ta en existerande spellista och göra om den till en mix av professionell kvalitet”, säger Jonas Norberg.

Pacemaker omsatte i fjol drygt 5 miljoner kronor. Samtidigt steg minusresultatet från 7 Mkr till 11 Mkr, jämfört med 2015.

Läs mer: Miljoner till svensk dj-app – musikprofiler investerar i Pacemaker

De senaste åren har Pacemaker fyllt på sin kassa med 1 miljon dollar, eller drygt 8 miljoner kronor, vid tre olika tillfällen. Nu tar Stockholmsbolaget in 4 miljoner kronor från två brittiska näringslivsprofiler.

Investerarna är Sir Charles Dunstone, grundare till butikskedjan Carphone Warehouse, och fastighetsmiljonären Anton Bilton.

”Med Charles och Anton får vi med oss två kapitalstarka ägare som förstår de problem vi försöker lösa”, säger Jonas Norberg, Pacemakers vd.

”Charles såg det stora värdet och utmaningen att kunna föra mixar till musikstreaming och ansåg att vi hade rätt teknik och team och ville hjälpa till.”

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Jacob Key 

Traditionellt sett har sådana kommersiella streamingtjänster inte innehållit dj-set eftersom det varit svårt att bestämma vilka musiker och låtskrivare som ska ersättas för vilka delar av mixen.

Tidigare i år förvärvade Spotify musiktjänsten Sonalytic, vars teknik spårar de ursprungliga upphovsrättshavarna i till exempel dj-mixar eller låtar som omarbetats på olika sätt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera