Hoppa till innehållet

Panasonic och Tesla börjar producera solceller

Tesla och japanska Panasonic ska börja tillverka solceller i USA under 2017.

Teslas vd Elon Musk.
Teslas vd Elon Musk.

Tesla och japanska Panasonic har nu formellt tecknat ett avtal om att börja tillverka solceller och moduler vid en fabrik i Buffalo i delstaten New York. Produktionen av de första modulerna väntas ske sommaren 2017 och ska sedan utökas till 1 gigawatt 2019, skriver Panasonic i ett pressmeddelande.

Planen är att Tesla ska använda sig av solceller från Panasonic i det soltak som presenterats under hösten.

Läs mer: Elon Musk i möte med Donald Trump

Solarcity, som numera ägs av just Tesla, har tidigare sagt sig vilja skapa över 1.400 arbetstillfällen i Buffalo, vilket inkluderar 500 inom produktion. Tesla upprepar nu det målet.

Panasonic och Tesla samarbetar sedan tidigare kring batterier till elbilar.

FinWire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera