Hoppa till innehållet

Pangdag för börsens största spelutvecklare

Börsens två största spelutvecklare, Paradox och THQ Nordic, såg sina aktiekurser rusa efter starka kvartalsrapporter under tisdagen. Även finska Rovio släppte imponerande siffror – och uppges förbereda en börsnotering. 

Paradox vd Fredrik Wester, Rovio med spelet Angry Birds, och THQ Nordics grundare och vd Lars Wingefors.
Paradox vd Fredrik Wester, Rovio med spelet Angry Birds, och THQ Nordics grundare och vd Lars Wingefors.

Börsens spelutvecklare har vind i seglen. Under tisdagen gick börsens största spelutvecklare, Paradox Interactive, ut med sin starkaste kvartalsrapport någonsin.

Omsättningen steg med 23 procent till drygt 289 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 162,3 Mkr, att jämföra med 142,3 Mkr under samma period i fjol. Det motsvarar en rörelsemarginal på hela 56 procent.

Paradox vd Fredrik Wester menar att siffrorna visar att bolagets strategi, med ett fokus på spel med långa livscykler, fungerar. Han betonar även att Paradox ska fortsätta förvärva bolag, efter köpet av spelutvecklaren Triumph Studios i slutet av juni. 

Vi hade en stark försäljning av gamla titlar.

”Vi ska göra fler förvärv de närmaste åren”, säger han.

Rapporten satte fart på kursen och vid 14-tiden hade Paradox aktie stigit med 3,6 procent till 71,5 kronor.

”Paradox redovisar stark tillväxt, trots att de egentligen inte släppt några nya spel under kvartalet. När man säljer en digital produkt kan man växa utan att lansera nya titlar”, konstaterar Carl Armfelt, förvaltare av fonden Swedbank Robur Ny Teknik som är delägare i Paradox och samtliga Sveriges större börsnoterade spelutvecklare.

Läs mer: Nya rekordsiffror från Paradox – aktien stiger

Under tisdagen kunde han även glädjas åt en urstark kvartalsrapport från THQ Nordic. Under årets andra kvartal steg bolagets omsättning till 85,6 miljoner kronor, en ökning med 62 procent mot föregående år. Rörelseresultatet mer än fördubblades till 30,3 miljoner kronor, med en rörelsemarginal på hela 35,4 procent.

Läs mer: Dumpade aktier – nu säger Paradox finanschef upp sig

Även i THQ Nordic lyckas växa fort utan några stora lanseringar. 

”Vi hade en stark försäljning av gamla titlar, inte minst Darksiders som är ett av våra starkaste varumärken. Detta eftersom vi aviserade att vi släpper Darksiders 3 nästa år. I kvartal fyra släpper vi en rad olika nya produkter, som våra egna titlar Spellforce 3, The Guild 3 och Elex”, säger Lars Wingefors, vd och grundare på THQ Nordic.

Marknaden gjorde tummen upp och vid 14-tiden hade aktien stigit med drygt 8 procent till 65 kronor. Aktien har därmed stigit med 225 procent mot teckningskursen på 20 kronor vid noteringen i november i fjol.

THQ Nordic har nu ett börsvärde på drygt 4,3 miljarder kronor. Det innebär att man seglat om Starbreeze som börsens näst största spelutvecklare.

Läs mer: THQ Nordic rusar på stark rapport

”Börsklimatet är bra för spelutvecklare just nu. Både Paradox och THQ Nordic har lyckats bra, både sett till omsättning och vinst sedan de noterades. Aktiekurserna går upp och det kommer sannolikt locka fler nordiska noteringar”, säger Carl Armfelt, förvaltare av Swedbank Robur Ny Teknik med en fondförmögenhet på 11,5 miljarder kronor.

Även finländska spelstudion Rovio, som bland annat ligger bakom spelet Angry Birds, redovisade starka siffror under tisdagen. Under andra kvartalet steg intäkterna med 94 procent till 86,2 miljoner euro, jämfört med 44,5 miljoner samma period i fjol.

Läs mer: Rovio lyfter resultatet – Angry Birds bidrar

Den största intäktskällan var Rovios spelverksamhet. Även licensintäkterna från Angry Birds-filmen, som släpptes i fjol, bidrog till en högre omsättning.

Enligt uppgifter till Bloomberg News förbereder spelstudion just nu en börsnotering till en värdering på ungefär två miljarder dollar, motsvarande 16,2 miljarder kronor.


Sveriges största spelutvecklare på börsen, samt finska Next Games:Foto:

Källa: Börskurser vid 14-tiden under tisdagen.


Mer på ämnet i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170816

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera