Annons

Pär-Jörgen Pärson: ”Izettle var nära att dö flera gånger”

Pär-Jörgen Pärson, Northzone.
Pär-Jörgen Pärson, Northzone. Foto: Jonas Eng
Izettles väg till miljardaffären med Paypal i år var kantad av stora risker och krav på mycket kapital. Enligt Northzones investerare Pär-Jörgen Pärson var bolaget nära att gå under flera gånger.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Northzones stjärninvesterare Pär-Jörgen Pärson har haft ett bra år. 

Under våren gick Spotify till börsen i New York och har nu ett börsvärde på omkring 24 miljarder dollar, motsvarande 217 miljarder kronor. 

En dryg månad senare stod det klart att amerikanska betaljätten Paypal köper Izettle i en affär på 19 miljarder kronor.

Läs mer: Affären klar: Paypal köper svenska Izettle 

Pär-Jörgen Pärson och Northzone klev in i Izettle redan 2012 när man ledde bolagets B-runda på totalt 31,4 miljoner dollar tillsammans med Greylock Partners. Sedan var man med i flera finansieringar på resan fram till Paypalaffären.

”Izettles grundare Jacob de Geer och Magnus Nilsson är ännu ett radarpar i stil med Daniel och Martin på Spotify och Jonas och Filip på Avito. Jag har haft förmånen att jobba med alla tre bolagen och det är kul att se hur de använder sina styrkor och hur de kompletterar varandra. De har aldrig tappat sin övertygelse, även när det krävts mycket kapital att genomföra den", sade Pär-Jörgen Pärson efter affären.

Läs mer: Storägarna cashar in: ”Izettle visar att Sverige levererar” 

Men vägen till miljardaffären var allt annat än spikrak. Under ett mingel med Almi Invest nyligen, berättade stjärninvesteraren att Izettle var nära att gå mot undergång flera gånger.

”De byggde det sten för sten, men på vägen fanns det så många utmaningar. För det första behövde de resa kapital, enormt mycket kapital. Samtidigt behövde de slå sig in på många marknader för att vara attraktiva för kapitalmarknaden”, sade Pär-Jörgen Pärson.

”När man går in på nya områden måste man ta rejält med risk och därför utveckla en riskmodell. Det måste man anställa folk för. Misslyckas man så misslyckas man stort. De lyckades arbeta sig igenom detta flera gånger men bolaget var nära att dö fyra till fem gånger under åren.”

Pär-Jörgen Pärson menade att det ligger i bolag som Izettles natur att ligga på gränsen i och med det stora kapital som krävs för att driva fintech-innovation av det slag bolaget gör. Riskerna är stora, men vinsterna skulle visa sig vara större.

I Izettles fall handlade det om att få förtroende av småföretagarna för att bli deras leverantör av betallösningar, oavsett hur vägen dit skulle se ut, berättade Pär-Jörgen Pärson.

”När alla kollade på Izettles kortläsare sa de att de var för dyra och att de aldrig skulle gå runt på läsarna, men vad det egentligen handlade om var att vinna småföretagarnas hjärtan och bli deras system för allt som har med betalningar att göra.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies