Hoppa till innehållet

Pär Svärdson värvar tidningsdrottning till Apotea

Nätapoteket Apotea tar in tidningsentreprenören Amelia Adamo i styrelsen. Hon har tidigare varit ledamot i bokhandlaren Adlibris, som också grundats av e-handelsveteranen Pär Svärdson.

Pär Svärdson och Amelia Adamo.
Pär Svärdson och Amelia Adamo.Foto: Oskar Omne (Di) och Robin Haldert (TT)

E-handelsveteranen Pär Svärdsons nätapotek Apotea stärker upp sin styrelse. Under en extrastämma i september valdes tidningsentreprenören Amelia Adamo in som ny ledamot.

"Jag är övertygad om att hennes erfarenhet från medievärlden och som tidningsentreprenör kommer att bidra positivt till både styrelsens arbete och Apotea”, säger Apoteas vd Pär Svärdson i ett uttalande.

Läs mer: Därför sänker ägaren Apoteas värdering 

Amelia Adamo är grundare samt tidigare chefredaktör för tidningarna Amelia och M-magasin. I dagsläget sitter hon bland annat i styrelsen för Bonnier Magazines & Brands (vars huvudägare Bonnier AB även äger Dagens industri).

Hon har tidigare suttit i styrelsen för Adlibris, som också grundats av Pär Svärdson, och i klädkedjan Kappahl.

”Jag är både glad och smickrad av att få vara med i detta så framgångsrika bolag och tror mina mångåriga konsumenterfarenheter kan komma väl till pass. Jag har stor erfarenhet av hur man adresserar rätt målgrupp och vad som lockar till köp. Att få vara med och utveckla Apotea ser jag så fram emot”, säger Amelia Adamo i en kommentar.

Apotea är Sveriges största nätapotek och omsatte 1,5 miljarder kronor under 2017, med ett positivt resultat på sista raden. Målsättningen är att nå 2 miljarder i intäkter i år. På ägarlistan finns bland andra Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades.

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: Ingen växtvärk för Apotea – siktar på två miljarder i intäkter 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera