Annons

Paradox-producenten blir Svrvives nya vd: ”Den största utmaningen är att släppa en spelsuccé”

Skärmdump från VR-spelet ”Svrvive: The Deus Helix” och Svrvives nya vd Anna Norrevik.
Skärmdump från VR-spelet ”Svrvive: The Deus Helix” och Svrvives nya vd Anna Norrevik. Foto: pressbild
Anna Norrevik lämnar spelbolaget Paradox för att tar över som vd på Svrvive Studios. ”Jag ska se till att vi både får intäkter och håller oss flytande”, säger hon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter fem år på den numera börsnoterade speljätten Paradox Interactive tar Anna Norrevik över rollen som vd på VR- och AR-spelbolaget Svrvive Studios (NTL).

”Det är en jättestor skillnad på sätt och vis. I den lilla studion måste vi alla ta ett gemensamt ansvar för att komma vidare och bli ett större bolag. På Paradox hade vi väldigt många programmerare och bland dem AI-specialister. På Svrvive har vi väldigt få programmerare. Det förändrar vad man har att bolla med”, säger Anna Norrevik.

Läs även: Spelbolaget Svrvive börjar med AR-spel

Svrvive Studios grundades 2015 och har sedan dess släppt två VR-spel och planerar nu att lansera sitt första egna spel inom augmented reality (AR). Bolaget har tidigare tagit in 15 miljoner kronor av riskkapitalbolaget Back in Black Capital (NTL), med kopplingar till investmentbolaget Vostok New Ventures och familjen Lundin, som står bakom Lundin Petroleum.

Jag kom in på spel via ett Sega Mega Drive som mina storasystrar hade

Anna Norreviks nya jobb liknar delvis det hon gjorde som producent på Paradox men i övrigt är det en mer typisk vd-roll som väntar. 

”Hälften av jobbet kommer att innebära helt nya saker för mig. I det ingår att hitta finansiering samt att prata med externa partners och se till att vi får både intäkter så att vi håller oss flytande på vägen till vår nästa spelsuccé”, säger Anna Norrevik.  

Vad ser du som största utmaningen för Svrvive?

”Det är att se till att få en spelsuccé. Jag vill att vi ska göra spel som säljer bra. Nyckeln till det är roliga och lättillgängliga spel som får stor synlighet. Jag försöker ge teamet de bästa förutsättningarna för att göra ett bra spel och hitta intressanta samarbeten och partners så att vi kan sticka ut”, säger hon.

Redan i tonåren drömde Anna Norrevik om att driva en spelstudio. 

”Jag kom in på spel via ett Sega Mega Drive som mina storasystrar hade. Som fjortonåring spelade jag jättemycket Halo online och satt uppe hela nätterna. Någon gång i den vevan kom jag på att jag ville driva en spelstudio och sedan dess har jag strategiskt pluggat och jobbat med spel, teknik och ekonomi, vilket lett mig hit”, säger hon.

Jag vill att vi ska göra spel som säljer bra och för det behöver vi väldigt roliga och lättillgängliga spel som får stor synlighet

Som kvinnlig vd för ett spelbolag är hon en minoritet och i Sverige det finns endast en handfull kvinnor i samma position. En av dessa är just Faviana Vangelius von Heijne, som nu lämnar vd-rollen på Svrvive, Jenny Nordenborg, grundare av Neat Corp, samt Paula Fenjima Marique på Happy Graveyard Productions.

”Jag har alltid brunnit för att få in fler tjejer i spelbranschen men det är svårt. När jag pluggade datateknik var det väldigt många killar som läste det. Någonstans måste man ändra på vad man får testa när man är ung, om man på riktigt vill få in fler kvinnor i spelindustrin”, säger Anna Norrevik.

Läs även: Mångfald i spelbranschen – ett måste för att "levla upp" 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies