Spelbolaget Paradox mobilsatsning har goda möjligheter att ge en rejäl påverkan på intäktssidan senast 2020. Då har den förhoppningsvis också vuxit till att stå för minst 10 procent av koncernens omsättning. Utvecklingen skulle dessutom kunna gå snabbare om rätt förvärv dyker upp.
Det säger Paradox vd Fredrik Wester i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Paradox mobilspelsförsäljning stod för någon enstaka procent av den totala omsättningen 2016. I januari 2017 rekryterades Kim Nordström, med ett förflutet från King, spelstudion bakom Candy Crush Saga, för att lyfta Paradox mobilsatsning.
Läs mer: Han ska ta Paradox ”hardcore”-spel till mobilen
När Kim Nordström rekryterades var budskapet att Paradox ville bygga mobilspel med djup och komplexitet för att ta sig an "en outvecklad" del av mobilspelsmarknaden.
"Mobilupplevelsen i dag är ofta ett par minuter åt gången. Vi vill förlänga det och ge en lite djupare upplevelse så det blir mer likt de spel vi redan gör för pc. Vi bygger förutsättningar för att lyckas på mobilsidan. Vi kanske hittar en riktig pärla så det går snabbt, eller så gör vi inte det. Jag tror mobil kommer vara det som växer snabbast av de olika plattformarna, sedan får vi se hur stor den verksamheten är 2020. Jag hoppas att mobildelen kommer att göra ett avtryck så den i alla fall står för tvåsiffrigt", säger Fredrik Wester.
Vilken mobilpotential tycker du att er befintliga spelportfölj har?
"Vi kommer försöka använda de varumärken vi har som drar nytta av mobilens styrkor. Det är en liten skärm med touch på, så det ger andra förutsättningar, men man kan göra mycket roligt med det också", säger Fredrik Wester.
Kommer det bara handla om free-to-play, eller även om spel som kostar att ladda ner?
"Vi kommer nog anpassa affärsmodellen mycket efter vad som gäller i mobila kanaler i dag och det är att originalspelet är fritt att ladda ner. Sedan får vi komma fram till hur vi ska ta betalt", säger Fredrik Wester.
Mobilsatsningen ska påverka intäkter och vinst på ett signifikant sätt
På fredagen steg Paradox aktie i den inledande handeln. Efter en timmes handel hade Paradox kurs stigit med nära 5 procent till 113 kronor på en svagt förändrad börs.
Under 2017 har Paradox enligt vd:n påbörjat utvecklingen av "ett par" mobilspel och den målsättning som satts upp, att lansera ett första mobilspel 2018, verkar hålla.
"Vi har en del på gång, så det ska bli kul att komma ut med de första grejerna på mobilsidan. Kommer vi inte ut med något i hårdlansering under året har vi underpresterat", säger han.
Men även om 2018 blir året då mobilspel börjar nå marknaden väntas avtrycket i resultaträkningen inte bli lika omedelbart.
"Vi hade inte satt i gång den här satsningen om vi inte trott att den skulle ge en rejäl påverkan på intäktssidan. Den ska påverka intäkter och vinst på ett signifikant sätt. I år kommer den inte att göra det i någon större utsträckning, möjligen en del 2019, och 2020 har vi alla möjligheter att det ska gå bra", säger Fredrik Wester.
Något som skulle kunna skaka om ekvationen, och då åt det positiva hållet, vore om Paradox hittar något lämpligt förvärv.
"När vi tittar på att köpa bolag så är mobilsidan attraktiv. Där köper man något som redan fungerar och så kan man plugga in det i den verksamhet vi redan har. Så mobilt kan gå snabbare om man kan köpa ett bolag som redan håller på med det", säger Fredrik Wester.
I dagsläget har bolaget mobilspelen Knights of Pen & Paper samt Prison Architect. I båda fall har Paradox en förläggarroll, medan Behold Studios respektive Introversion Software har utvecklat spelen.
Hör Fredrik Wester tala ut i Startup Stories:
https://embed.acast.com/startupstories/paradoxvd-hadefordaligabetygforhandels--
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.