Hoppa till innehållet

Paradox delar ut 100 miljoner – Fredrik Wester tar hem en tredjedel

Speljätten utser två nya styrelseledamöter inför årsstämman och flaggar för lägre marginaler under vissa perioder. I augusti tillträder nya vd:n Ebba Ljungerud.

 

Fredrik Wester (tv) kliver ner från vd-posten i augusti och ersätts av Ebba Ljungerud.
Fredrik Wester (tv) kliver ner från vd-posten i augusti och ersätts av Ebba Ljungerud.Foto: Jesper Frisk

Antalet anställda har ökat från 194 till 243 vid 2017 års utgång. Den utökade organisationen kommer att sänka Paradox marginaler, säger vd:n Fredrik Wester.

”Det gör att vi kommer att få lägre marginaler på kort sikt, men på lång sikt kan vi se en hög tillväxtkurva – även om inte alla spel skulle nå maximal potential”, skriver han i sitt vd-ord.

Nya spellanseringar är en annan riskfaktor, påpekar han.

”Vid lanseringar av nya spel finns risken att dessa inte mottas positivt. Detta kan leda till intäktsbortfall, sämre marginaler och minskade kassaflöden. Även aktiverade utvecklingskostnader riskerar att behöva skrivas ned”‚ skriver Fredrik Wester i  sitt vd-ord.

I augusti ersätts han på vd-posten av Ebba Ljungerud, något Di Digital var först att rapportera. Då blir Fredrik Wester arbetande styrelseordförande i bolaget.

Läs mer: Tronskifte på speljätten Paradox 

Inför årsstämman föreslår Paradox en utdelning på 1 krona per aktie. Totalt blir det drygt 100 miljoner kronor, varav Fredrik Wester som bolagets största ägare tar hem en tredjedel. Inför årsstämman 2017 avsade sig Paradox-chefen lön för sitt arbete med bolaget.

Spelbolagets valberedning föreslår nyval till styrelsen av Josephine Salenstedt  på Rite Ventures, en av Paradox större ägare, och Spray-grundaren Peter Ingman, som numera är entreprenör och ängelinvesterare.

Ledamöterna Håkan Sjunnesson, Cecilia Beck-Friis och Fredrik Wester föreslås till omval. Ebba Ljungerud föreslås till omval på en begränsad tid till den 31 juli 2018.

Styrelsen föreslår att stämman godkänner ett incitamentsprogram för bolagets anställda i form av högst 352 000 teckningsoptioner.

Paradox hade på onsdagen ett börsvärde på drygt 13 miljarder kronor. Aktiekursen har mer än fördubblats sedan noteringen i juni 2016.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera