Hoppa till innehållet

Paradox Interactive går till börsen

Spelstudion Paradox Interactive ska börsnoteras, kan Di Digital avslöja. Notering ska ske före halvårsskiftet. ”Vi vill släppa in fler ägare både bland personalen och spelarna”, säger vd:n och huvudägaren Fredrik Wester.

Fredrik Wester är vd och storägare i Paradox Interactive
Fredrik Wester är vd och storägare i Paradox InteractiveFoto: Joey Abrait

Paradox Interactive är en av Sveriges snabbast växande spelutvecklare. Vd Fredrik Wester, som äger drygt 39 procent av bolaget, har tidigare envist undvikit frågor om börsnotering trots att trycket från marknaden varit stort. Men nu bekräftar han att bolaget inlett en noteringsprocess.

”Det viktiga är att få in ägare som är långsiktiga och vill vara med på vår resa”, säger han.

Övriga stora ägare i Paradox är investmentbolaget Spiltan samt finansmannen Peter Lindell, huvudägare i riskkapitalbolaget Rite Ventures.

Avanza ska hålla i noteringsprocessen, men prospektet är ännu inte spikat.

”Vi har ett kul och annorlunda sätt att göra den här ägarspridningen på. Processen kommer inta att ske på traditionellt sätt. Exakt hur får vi berätta mer om när alla detaljer är klara”, säger styrelseordförande Håkan Sjunnesson.

Bolagets anställda och fans i spelvärlden kommer alltså att vara prioriterade. Men dörren är inte stängd för institutionella ägare.

”Vi förväntar oss att även de kommer att vara intresserade. Ingen är utesluten”, säger Håkan Sjunnesson, som via privat bolag äger drygt 4 procent av Paradox Interactive.

Orsaken till noteringen är inte att bolaget behöver kapital.

”Vi har pengar i kassan och skulle vi behöva bankhjälp för uppköp är det heller inga problem. Men en notering ger förstås tillgång till kapitalmarknaden om vi skulle vilja göra förvärv. För närvarande har vi inga sådana omedelbara planer”, säger Fredrik Wester.

Vid den senaste ägarspridningen för två år sedan investerade finansmannen Peter Lindell närmare 84 Mkr i en kombination av nyemission och köp av aktier som värderade Paradox Interactive till 500 Mkr.

”Vi har inte spikat hur stor del som ska säljas ut nu, det är en mindre del av allas innehav. Men helt klart är bolaget värt mycket mer i dag”, säger Håkan Sjunnesson.

Investmentbolaget Spiltan har tidigare värderat sitt innehav på 37 procent i Paradox Interactive till mellan 480 och 813 Mkr. Det skulle ge ett totalvärde på bolaget på 1,3–2,2 miljarder kronor.

Paradox kom nyligen med sitt bokslut för 2015 vilket visade rekordförsäljning. Omsättningen var 604 miljoner kronor och vinsten före skatt rusade till 242 Mkr. Siffrorna var dock en aning dopade eftersom bolaget skjutit upp några spellanseringar till 2015.

Fredrik Wester vill inte ge någon detaljerad prognos för de närmaste åren.

”Det är alltid svårt eftersom det beror på hur marknaden ser ut, vilka spel vi kan släppa och vilka andra spel som lanseras. Men planen är att växa aggressivt de närmaste fyra åren.”

Han ser tre delar som går att utveckla vidare i bolaget. Utöver pc-spel, som säljs via framför allt via Steam, siktar bolaget på att gå in spel för konsoler samt ta steget in i mobilspelvärlden på riktigt.

”Vi har sagt det länge och nu är det dags att gå in där.”

Paradox släppte fem nya spel i fjol och en rad så kallade expansioner till redan existerande spel. I år väntas bolaget komma med ett flertal spel, bland annat ett strategispel i rymdmiljö ”Stellaris” och världskrigsstrategispelet ”Hearts of Iron IV”.

”Vi har lagt stora resurser på båda spelen och haft en strategi att göra dem mer genomarbetade för att de ska kunna bli storsäljare”, säger Fredrik Wester.

Förra året hade Paradox Interactive en megasuccé med ”Cities: Skylines”, som första månaden såldes i en miljon exemplar. 

I höstas köptes rollspelsbolaget White Wolf Publishing. Tanken är att producera brädspel, böcker och i förlängningen även nya pc-spel på varumärken i White Wolfs portfölj.

Fredrik Wester tonar nu ner expansionsplanerna för Asien.

”Vi för ett antal diskussioner men har ingen partner klar för den marknaden”, säger han.

Läs även: Paradox köper rollspelsjätten White Wolf

Läs även: Här är spelbolagen som siktar på börsen 2016


De äger Paradox Interactive:

  • Westerinvest (vd Fredrik Wester) 39,2 procent.
  • Investmentbolaget Spiltan 37 procent.
  • Peter Lindell via privat bolag 12,6 procent.
  • Styrelseordförande Håkan Sjunnesson äger via privat bolag 4,2 procent och övrig del ägs av de anställda.

Läs även: Rekordår för Paradox – 240 miljoner i vinst

Mer om Paradox börsplaner i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-borsfest-sxsw-e-sportochtruecallersintaktsplaner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera