Köpet är en kontantaffär där Paradox Interactive lägger ”ett antal tiotals miljoner kronor” på bordet. Säljare är den isländska koncernen CCP Games, som står bakom multiplayerspelet EVE Online.
”Det här är fantastiskt kul och väldigt skönt att vi kan betala till 100 procent ur Paradox egen kassa”, säger Fredrik Wester.
Med 200 anställda, en allt mer omfattande spelkatalog och tre miljoner registrerade användare räknas Paradox nu bland Sveriges större spelutvecklare.
White Wolf Publishing äger rättigheterna till några av världens största rollspel, bland annat World of Darkness och Vampire: The Masquerade. Det är varumärken som gett upphov till böcker, brädspel, kortspel och dataspel på flera plattformar samt stått som förebild för tv-serier.
”Vampire är världens näst mest sålda rollspel och är lite speciellt eftersom hälften av alla som spelar det är kvinnor”, säger Fredrik Wester.
Vampire är världens näst mest sålda rollspel och är lite speciellt eftersom hälften av alla som spelar det är kvinnor.
Han räknar med att förvärvet på kort sikt kan öka Paradox omsättning med ett par miljoner kronor. White Wolf omsätter, enligt Fredrik Wester, i dag 4–5 Mkr om året.
Paradox Interactive har på senare tid haft rejäl medvind tack vare framgångarna med spelet Cities: Skylines. Redan vid halvårsskiftet hade försäljningen dubblats jämfört med hela förra årets siffror. Mycket talar för Paradox når över 500 Mkr i omsättning i år.
”Det blir nog en ganska bra bit norr om en halv miljard”, säger Fredrik Wester.
Paradox Interactive har de senaste tio åren vuxit stadigt. I ryggen har företaget investmentbolaget Spiltan och sedan drygt ett år även finansmannen Peter Lindell, huvudägare i riskkapitalbolaget Rite Ventures som gick in med 28 Mkr.
Först 2017 kan det bli aktuellt att släppa nya spel baserade på något eller några av White Wolfs varumärken.
”Det är ett bet vi gör, men vi ser stora möjligheter i att göra de här varumärkena bredare och introducera dem för fler spelare.”
Paradox planerar dels att utveckla ett antal egna pc-spel, dels även aktivt söka licenspartner för vissa titlar. Fredrik Wester utesluter heller inte att de kommer att ge ut mobilspel baserade på de nyförvärvade titlarna.
Men varumärken av det här slaget är känslig materia. Spelarna är ytterst hängivna och kräsna. För att kunna hålla en nära kontakt med fansen gör Paradox därför White Wolf till ett fristående dotterbolag. Vd blir Tobias Sjögren, Paradox Interactives tidigare försäljningschef, som har ett förflutet på Dice.
Han kommer att basa över ett slags licensieringsbolag liknande Saltkråkan AB, som äger och hanterar rättigheterna till Astrid Lindgrens bokskatt. Det nya bolaget kommer dock att dela lokaler med Paradox Interactive på Söder i Stockholm.
”Vi börjar med två anställda men räknar på två års sikt att det ska bli ett tiotal personer. Det är inte omöjligt heller att vi öppnar ett kontor i Los Angeles för White Wolf”, säger Fredrik Wester.
Han ser ingen fara i att trenden med böcker, filmer och tv-serier om vampyrer nått sin kulmen bland tonåringar.
”Jag tror absolut att den kommer att vakna till liv igen. Även om inte det skulle ske finns det en stark nostalgivåg att rida på. De som spelade de här spelen i tonåren är 25–40 år nu och kommer att vilja göra det igen.”
Tidigare har Paradox Interactive gjort sig känt för historiskt inspirerade och rollspelsanstrukna strategispel som Crusader Kings och Magicka. I somras avslöjades att studion är på väg ut i rymden med det kommande spelet Stellaris. Arbetet leds av den ansedde speldesignern Henrik Fåhreus.
Fredrik Wester är förtegen om huruvida Paradox Interactive, i och med köpet av White Wolf, nu närmar sig en börsnotering. Det är något som både storägaren Spiltan och investeraren Peter Lindell tidigare flaggat för.
”Vi måste se till att portföljen växer men samtidigt ha långsiktig finansiell stabilitet. Det finns flera olika vägar att gå”, säger Fredrik Wester.
Läs även: Paradox slår rekord efter megasuccén Cities: Skylines