Annons

Paradox planerar att ta steget in i Kina

Paradox finanschef Andras Vajlok (tv) och vd och storägare Fredrik Wester.
Paradox finanschef Andras Vajlok (tv) och vd och storägare Fredrik Wester. Foto: Sven Carlsson
Kinesiska internetjätten Tencent har tecknat aktier i svenska Paradox inför spelbolagets börsnotering. Med det nya partnerskapet öppnas dörren till marknaden i Kina.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska spelbolaget Paradox Interactive ska börsnoteras på tisdag. Inför börsnotering har bolaget sålt aktier till ett värde av 539 miljoner kronor. 

En av köparna är det kinesiska internetbolaget Tencent, som driver Kinas största sociala nätverk och plattform för onlinespel. Bolaget har tilldelats 5,28 miljoner aktier till priset 33 kronor per aktie.

Genom att bli delägare i Paradox ska Tencent även undersöka möjligheterna att bygga upp och introducera Paradox spel på jättemarknaden i Kina, uppger spelbolaget i ett pressmeddelande.

Di Digital har tidigare rapporterat om att Minecraft-bolaget Mojang nu ger sig in på den kinesiska marknaden. För ett utländskt bolag ska kunna lansera och distribuera sina spel i Kina krävs det samarbeten med kinesiska bolag. På samma sätt som Mojang har ett avtal med Tencent-konkurrenten Netease, har Paradox nu ett samarbete med Tencent.

”Med sitt nätverk och kunskap om en marknad där vi ännu inte finns, passar Tencent perfekt. Vi tror att Tencent kommer att betyda mycket för för Paradox på kort och på lång sikt”, säger Fredrik Wester, Paradox vd, i ett skriftligt uttalande. 

Läs även: Paradox varnar börsen: ”Kommer ha bättre och sämre kvartal”

Analysbolaget Niko Partners, med inriktning på spelmarknaden i Kina, förväntar sig att intäkterna från spelindustrin i landet kommer att nå 26 miljarder dollar år 2016. Det motsvarar 217 miljarder kronor räknat i dagens valutakurs på det som kan vara den största nationella spelmarknaden i världen.

Tencent arbetar med kända titlar online som League of Legends, Dungeon & Fighter, Call of Duty Online, FIFA och Need for Speed. Tencent har också samarbetsavtal med Activision Blizzard, som äger svenska King, och hjälper till inom distribution av spel i Kina.

Det här är inte det enda nordiska spelbolaget som Tencent har visat ett intresse i. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterade i mitten av maj att ägaren av finska Supercell, Softbank, har varit i kontakt med potentiella köpare baserade i Kina. Tencent ska vara en av dem. 


Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer