Hoppa till innehållet

Paradoxmiljardären investerar i ultraljudsbolag

Det svenska bildlösningsbolaget Trice har hittills flugit under radarn. Bolaget har tagit in 130 miljoner kronor och får nu Paradox-vd:ns investmentbolag Kichi som delägare när bolaget tar in ytterligare 30 miljoner.

Åsa Nordgren är medgrundare och vd för ultraljudsbolaget Trine Imaging.
Åsa Nordgren är medgrundare och vd för ultraljudsbolaget Trine Imaging.Foto: Axel Öberg.

Tänk dig att du med hjälp av ultraljudsbilder kan se om det finns en chans att en dödförklarad kan bli återupplivad. Att du efter en trafikolycka kan påskynda hjälpen genom att ambulanser kan skicka bilder. Eller kunna förmedla information så att 70 procent av alla kvinnor som dör i barnsäng räddas.

Det vill startupbolaget Trice imaging göra möjligt världen över.

Trice Imaging grundades 2008 som en mobilplattform. Men under en workshop med kliniken Mamma Mia kom frågan upp om varför man inte kunde få ultraljudsbilder i mobilen. Det problemet skulle grundarna Åsa Nordgren, Johanna Wollert Melin och Martin Westin se till att lösa.

”Idag är vi en molnlösning där vi inte bara har ultraljudsbilder men även andra medicinska bilder. Sjukhus runt om i världen använder oss för att lagra sina medicinska bilder och för att dela dem på ett enkelt sätt. Det kan röra sig om att skicka dem till en kollega för att få hjälp att ställa en diagnos men även att kunna skicka bilder till patienter”, säger Johanna Wollert Melin.

I Sverige föds det ungefär 110 000 barn per år, vi har lika många patienter per månad.

Grundarna insåg snabbt att Sverige är en för liten marknad för deras medtechbolag och flyttade därför tidigt hela bolaget till USA. I dag har bolaget ungefär 500 kunder i ett 30-tal länder. De har även stora globala samarbeten med i princip alla tillverkare av ultraljudsmaskiner.

”Vi vill inte säga så mycket om siffrorna men under första halvåret 2017 har vi tredubblat antalet uppkopplade maskiner, antalet kunder och patienter. I Sverige föds det ungefär 110 000 barn per år, vi har lika många patienter per månad”, säger Åsa Nordgren, vd för Trice. 

Trots att bolaget numera är amerikanskt har det fortfarande starka rötter i Sverige och hälften av bolagets investerare är svenska. Trice har tidigare tagit in 130 miljoner kronor och har nu ytterligare en mindre investeringsrunda öppen på 4 miljoner dollar, motsvarande 33 Mkr. 

”Det är en väldigt riktad runda som riktar sig främst till existerande ägare. Sen har vi valt ut en handfull nya strategiska investerare, både svenska och amerikanska”, säger Åsa Nordgren. 

En av investeringarna, på 4,5 Mkr, görs av Paradox-vd:n Fredrik Westers investeringsbolag Kichi invest, där Oscar Ingdahl är investeringsansvarig. 

”Trice är ett väldigt bra exempel på ett från början svensk startup som utgått från ett globalt perspektiv för att affärsmodellen kräver det. Att bolaget dessutom lyckats bli en vital del av hårdvaran i form av förinstallerad mjukvara gör det otroligt intressant”, säger Oscar Ingdahl.

Läs även: Paradox-miljardären investerar 100 miljoner i startupbolag 

”Vi har en hel del ägare som har mycket kunskap om medicinska produkter och tjänster, men vården blir mer och mer patientdriven och med mycket mer konsumentfokus. Där passar dem perfekt in. Dessutom har både Oscar och Fredrik erfarenhet av Asien vilket är jätteviktigt inför vår kommande lansering i Japan”, säger Åsa Nordgren. 

Både Oscar Ingdahl och Fredrik Wester har studerat ekonomi med japansk inriktning vid Göteborgs universitet och de delar ett starkt intresse för Japan. ”Kichi” betyder lyckosam på japanska.

Vår ambition är ganska brutal... Vi vill finnas i varje maskin.

De flesta av Trices investerare har däremot valt att vara anonyma men Åsa Nordgren berättar att deras första investerare är ”ärkeängeln” Bosse Hedfors, som tidigare varit vd för Ericsson i USA samt chef för Motorola. Även Peter Farrell, grundare av medtechbolaget Resmed, är delägare i Trice. 

Bolaget har i dag även partnerskap med stora aktörer som General Electric, Samsung, Philips, och Fuji Films. 

”Vår ambition är ganska brutal. Vi ska ju vara sättet som man kopplar upp medicinska maskiner mot molnet, det betyder att vi vill finnas i varje maskin”, säger Åsa Nordgren.

Foto: Mitch Cardinal.

Trice grundare från vänster: Martin Westin, Johanna Wollert Melin och Åsa Nordgren. Foto: Mitch Cardinal.

Ett område där Trice har kopplat upp maskiner är i ambulanser där de används vid stora trafikolyckor. Eftersom personer i sådana olyckor ofta drabbas av interna blödningar kan man med hjälp av ultraljud och Trice mjukvara skicka in bilden till sjukhuset för att ta reda på vilken avdelning som ska ta hand om den skadade för snabbast möjliga operation. 

”Det här räddar liv dagligen. För när du har en större intern blödning har du ungefär en timme på dig att rädda personen”, säger Johanna Johanna Wollert Melin. 

Vi gör inte några kompromisser för att bli ett globalt bolag.

Bolaget har tidigare testat produkten på orter i Nordafrika med outbildad medicinsk personal under förlossningar. Där har personalen fått använda ultraljud för att kunna skicka bilder när komplikationer uppstått och sedan fått hjälp av utbildade läkare på andra orter. 

”Varje dag dör 800 kvinnor när de föder barn. 70 procent av dödsfallen hade gått att förhindra om man hade vetat vad som pågår med ett ultraljud. Vi har tränat personal på små vårdcentralliknande kontor för att lära sig använda ultraljud för att rädda fler kvinnor på det sättet”, säger Åsa Nordgren.

Läs även: Bra start för VR-bolag för kirurgi på börsen 

Och med den kommande expansionen i Asien hoppas Trice Imaging att nå ut med sin teknik till fler.

”Vi gör inte några kompromisser för att bli ett globalt bolag. Om vi skulle koncentrera oss på de marknader vi är i i dag så skulle vi kunna vara lönsamma men med tanke på att vi expanderar i ganska många länder så kräver det resurser för varje nytt land”, säger Johanna Wollert Melin.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera