Totalt har 500 personer bekräftats vara smittade av coronaviruset i Sverige, varav 233 i Stockholm.
Om en person misstänker att den smittats ska denne kontakta 1177 Vårdguiden, den nationella sjukvårdsupplysningen, för att eventuellt hänvisas vidare till provtagning.
Men de stora privata nätläkarna i Sverige märker också av en tillströmning av oroliga människor.
”Vi ser en viss effekt. Fler hör av sig till oss, men inte så många som man kanske skulle kunna tro”, säger Martin Lindman, vd och grundare av Doktor.se.
En annan effekt av coronaviruset är att belastningen på 1177 Vårdguiden blivit väldigt hög. Det innebär att människor i större utsträckning söker hjälp hos nätläkarna för andra sjukdomar.
”Vi ser en viss ökning av patienter som inte når fram på 1177 med vanliga besvär, som inte är corona-relaterade. De tar våra sjuksköterskor hand om”, säger Jonas Vig, vd på Min Doktor.
Läs mer: Bredbandstrafiken rusar när personal skickas hem: ”Coronakrisen en blick in i framtiden”
Marknadsledande Kry har under de senaste åren lanserat sin tjänst i flera andra länder i Europa, då under varumärket Livi.
”Vi är ju verksamma i många av de länder som är hårdast drabbade i Europa: Sverige, Norge, Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Vi ser samma mönster överallt, medborgare är oroliga och har svårt att komma fram till de nationella stödlinjerna”, säger Erik Hjelmstedt, Sverigechef på Kry.
Men nätläkarnas möjligheter att hjälpa patienter som misstänker att de smittats av corona är i dagsläget relativt begränsade.
Riktlinjerna säger att alla misstänkta fall ska hänvisas vidare till 1177 Vårdguiden i Sverige och deras motsvarigheter i andra länder. Dessa fattar i slutänden beslut om patienten bör genomföra en provtagning.
”Det gör vi, och skulle någon ändå komma fram följer vi protokollet och tar kontakt med smittskydd. Men vi har 200 sjuksköterskor och 150 läkare samt ett fantastiskt digitalt verktyg för konsultationer, så vi har sträckt ut en hand till myndigheter och regioner för att inleda en dialog om hur vi kan hjälpa till”, säger Jonas Vig på Min Doktor.
Läs mer: Spotify skickar hem anställda – uppmanar svenska företag följa efter
I Sverige är det regionernas smittskyddsenheter som hanterar den praktiska provtagningen av patienter.
”Det finns tydliga direktiv om hur vi ska hantera patienters symtom och oro, samt vilka råd vi kan ge. Vi förhåller oss till det och utför inga tester eller smittspårning. I sådana fall hänvisar vi patienter vidare”, säger Martin Lindman på Doktor.se.
Precis som sina branschkollegor hoppas Kry kunna fördjupa sitt samarbete med lokala myndigheter om utbrottet håller i sig, eller förvärras.
”Det är bra att man gör digitala besök och inte går till en fysisk klinik på grund av smittorisken. Vi är väl rustade att ge bra rådgivning och svara på frågor, och för en dialog med myndigheter om hur vi kan hjälpa till”, säger Sverigechefen Erik Hjelmstedt.