(Di Digital / Los Angeles) Spelet med den lilla garndockan Yarny är skapat i Umeå av doldisen Coldwood, ett bolag Patric Söderlund blev kär i vid första ögonkastet för ett år sedan.
Studion satt nämligen på exakt det EA hittills saknat i sin spelportfölj: spel hans egna barn skulle vilja spela.
"Vi lägger mer kraft och energi på spel av den här typen nu. Vi har Minions men Unravel är något helt annat och jag blev hänförd så fort jag fick se det. Jag är övertygad om att det kommer att bli stort, men vi ska inte lura oss själva och tro att det kan bli lika stort som Star Wars", säger han.
Intresset för rymdsagan skapade mer pr-buzz i går, när artisten Kanye West kom för att få testa spelet som görs av Dice i Stockholm. Superstjärnan tog gräddfilen förbi de fem timmar långa köerna.
En annan av Patrick Söderlunds ögonstenar är EA:s göteborgsstudio Ghost Games som är på väg att släppa en nya version av bilspelet "Need for speed".
"Det är en gammal titel, men jag är exalterad. Det de gjort tror jag kommer att betala sig flera gånger om."
Patrick Söderlund är optimistisk om spelbranschen och följer givetvis noggrant vad som händer inom virtuell verklighet, det som en stor del av E3-mässan roterar runt.
"Vi vet att det kommer att bli ett vedertaget sätt att spela på, men frågan är när marknaden är stor nog för att vi ska lägga stora resurser på att utveckla spel till den nya tekniken."
Läs mer: Starbreeze utmanar med eget vr-headset
Patrick Söderlund vill inte kommentera när eller hur EA tar en position på marknaden för vr-spel, men medger att bolaget jobbar med "ett flertal projekt" inom vr.
"Så mycket som det händer inom spelbranschen nu har det inte gjort på tre år. Det är oerhört spännande. Särskilt utvecklingen inom mobilspel, drygt hälften av alla som spelar mobilspel är kvinnor, några som vi har haft svårt att nå tidigare. Tillväxtmöjligheterna är enorma."
Att sitta och tänka på att man driver en organisation som omsätter 30 miljarder kronor fungerar inte. Man kan inte relatera till det annat än som en siffra på ett papper.
Patrick Söderlund ser även positivt på framtiden, inte minst för de svenska utvecklarna. Att dollarn stigit kraftigt på senare tid gynnar inte bara de traditionella svenska exportföretagen. Det ökar även attraktionskraften för svenska spelbolag.
"Sverige har varit hett som utvecklarland länge, men nu är det en helt ny nivå. Det har blivit 25 procent billigare att lägga uppdrag i Sverige de senaste 18 månaderna vilket vi ska vara jäkligt glada över."
Patrik Söderlund är ansvarig för i stort sett alla spel inom EA förutom mobilspel och Sims-serien.
"Att sitta och tänka på att man driver en organisation som omsätter 30 miljarder kronor fungerar inte. Man kan inte relatera till det annat än som en siffra på ett papper."
I sin roll som en av spelvärldens mäktigaste ser Patrick Söderlund E3 som en perfekt barometer.
"Jag har varit på mässan sedan början av 1990-talet. Jag älskar den och är superpeppad. Jag har bara inte hunnit se något ännu utan suttit fast i intervjuer med press och investerare."
Läs mer: Svenskarna totaldominerar på E3