Hoppa till innehållet

Patrick Söderlund vill se ett mjukare Electronic Arts

Han är en av världens mäktigaste i dataspelsvärlden. Allra stoltast verkar han vara över det nya svenska pusselsagan Unravel. "Det signalerar ett skifte inom EA", säger Patrick Söderlund, vice vd på Electronic Arts i en exklusiv intervju på spelmässan E3.

Patrick Söderlund är vice vd på spelförlaget Electronic Arts.
Patrick Söderlund är vice vd på spelförlaget Electronic Arts.Foto: Jesper Frisk

(Di Digital / Los Angeles) Spelet med den lilla garndockan Yarny är skapat i Umeå av doldisen Coldwood, ett bolag Patric Söderlund blev kär i vid första ögonkastet för ett år sedan.

Studion satt nämligen på exakt det EA hittills saknat i sin spelportfölj: spel hans egna barn skulle vilja spela.

"Vi lägger mer kraft och energi på spel av den här typen nu. Vi har Minions men Unravel är något helt annat och jag blev hänförd så fort jag fick se det. Jag är övertygad om att det kommer att bli stort, men vi ska inte lura oss själva och tro att det kan bli lika stort som Star Wars", säger han.

Intresset för rymdsagan skapade mer pr-buzz i går, när artisten Kanye West kom för att få testa spelet som görs av Dice i Stockholm. Superstjärnan tog gräddfilen förbi de fem timmar långa köerna.

En annan av Patrick Söderlunds ögonstenar är EA:s göteborgsstudio Ghost Games som är på väg att släppa en nya version av bilspelet "Need for speed".

"Det är en gammal titel, men jag är exalterad. Det de gjort tror jag kommer att betala sig flera gånger om."

Patrick Söderlund är optimistisk om spelbranschen och följer givetvis noggrant vad som händer inom virtuell verklighet, det som en stor del av E3-mässan roterar runt.

"Vi vet att det kommer att bli ett vedertaget sätt att spela på, men frågan är när marknaden är stor nog för att vi ska lägga stora resurser på att utveckla spel till den nya tekniken."

Läs mer: Starbreeze utmanar med eget vr-headset

Patrick Söderlund vill inte kommentera när eller hur EA tar en position på marknaden för vr-spel, men medger att bolaget jobbar med "ett flertal projekt" inom vr.

"Så mycket som det händer inom spelbranschen nu har det inte gjort på tre år. Det är oerhört spännande. Särskilt utvecklingen inom mobilspel, drygt hälften av alla som spelar mobilspel är kvinnor, några som vi har haft svårt att nå tidigare. Tillväxtmöjligheterna är enorma."

Att sitta och tänka på att man driver en organisation som omsätter 30 miljarder kronor fungerar inte. Man kan inte relatera till det annat än som en siffra på ett papper.

Patrick Söderlund ser även positivt på framtiden, inte minst för de svenska utvecklarna. Att dollarn stigit kraftigt på senare tid gynnar inte bara de traditionella svenska exportföretagen. Det ökar även attraktionskraften för svenska spelbolag.

"Sverige har varit hett som utvecklarland länge, men nu är det en helt ny nivå. Det har blivit 25 procent billigare att lägga uppdrag i Sverige de senaste 18 månaderna vilket vi ska vara jäkligt glada över."

Patrik Söderlund är ansvarig för i stort sett alla spel inom EA förutom mobilspel och Sims-serien.

"Att sitta och tänka på att man driver en organisation som omsätter 30 miljarder kronor fungerar inte. Man kan inte relatera till det annat än som en siffra på ett papper."

I sin roll som en av spelvärldens mäktigaste ser Patrick Söderlund E3 som en perfekt barometer.

"Jag har varit på mässan sedan början av 1990-talet. Jag älskar den och är superpeppad. Jag har bara inte hunnit se något ännu utan suttit fast i intervjuer med press och investerare."

Läs mer: Svenskarna totaldominerar på E3

Läs mer: Garndockan Yarny tog spelvärlden med storm

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera