Hoppa till innehållet

Paypal-chefen: Därför köper vi Izettle

Paypal sätter stora förhoppningar till miljardförvärvet av svenska Izettle. Nu utlovar den amerikanska betaljätten en storsatsning i Stockholm.

Izettles vd Jacob de Geer, Paypals vd Dan Schulman och bolagets operative chef Bill Ready.
Izettles vd Jacob de Geer, Paypals vd Dan Schulman och bolagets operative chef Bill Ready.Foto: Paypal

Förvärvet av Izettle ska stärka den amerikanska betaljätten Paypals affär mot småföretagare. Enligt den operativa chefen Bill Readly ska det svenska fintechbolaget bli koncernens ledande centrum för företagsförsäljning, även kallat B2B, i Europa.

”Izettle har lyckats med att bygga sin affär i flera länder samtidigt, redan från början, vilket många andra aktörer på betalmarknaden har haft svårt med. Izettle besitter en affärskritisk kunskap om hur man möter upp småföretagares behov och hjälper dem till framtida tillväxt”, säger Bill Readly till Di Digital.

Izettle kommer att verka som en integrerad del av Paypals utbud till handlare, där förvärvet väntas färdigställas under tredje kvartalet i år, men ska behålla sitt varumärke och namn. 

När Izettle offentliggjorde sina börsplaner för någon vecka sedan underströk grundaren Jacob de Geer att noteringen var viktig för att finansiera fortsatt tillväxt. Bolaget hade planerat att ta in över 2 miljarder kronor genom en nyemission.

Tillväxt utlovas också av Paypal-chefen Bill Readly, som flaggar för investeringar i Izettle och en storsatsning i Stockholm. Han ser Izettle som en del av det svenska teknikundret vid sidan av stjärnor som Spotify, Skype och Mojang.

”Det finns en stor teknisk kunskap här och vi har tidigare nära samarbetat med många av de stora svenska techbolagen. Vi ser Stockholm som en fantastisk plats att fortsätta utveckla våra produkter på”, säger Bill Readly.

Läs mer: Storägarna cashar in: ”Izettle visar att Sverige levererar” 

Paypal erbjöd ursprungligen en tjänst för konsumenter att utföra transaktioner mellan olika konton på nätet, med 237 miljoner aktiva kontoinnehavare. Sedan dess har bolaget dock breddat sin affär till att också innefatta en digital plattform som gör det möjligt för detaljhandlare att ta betalt och hantera sina tillgångar.

Denna plattform finns i dagsläget på över 200 marknader i världen, med 19 miljoner anslutna handlare. I jämförelse har Izettle just nu närvaro i 12 länder i Europa och Sydamerika, till största delen genom försäljning av sin fysiska betaldosa, med ungefär 550 000 handlare som kunder.

Med hjälp av Izettles fysiska betaldosa etablerar sig nu Paypal på allvar inom hårdvarusegmentet på betalmarknaden. Bedömare har tidigare pekat ut den fysiska B2B-affären, där till exempel kassapparater och annan kassainfrastruktur ingår, som Paypals stora svaghet. På den punkten har konkurrenten Square i stället hämtat hem viktiga marknadsandelar i USA.

”Det är det största förvärvet som Paypal någonsin genomfört, vilket understryker dess betydelse. Vi är övertygade om att det är ett viktigt steg för att öka vår närvaro världen över”, säger Bill Readly.

Bill Readly är förtegen angående konkurrensen från Square och andra spelare.

”Det är som är unikt med Paypal är att vi spelar på så många arenor på betalmarknaden. Å ena sidan kan man säga att vi har många potentiella konkurrenter, å andra sidan har vi under de senaste åren i stället börjat samarbeta med aktörer som skulle kunna utmana oss”, säger han, och pekar bland annat på Paypals avtal med de två stora kortföretagen Mastercard och Visa.

Izettle förväntas nå en bruttoomsättning på drygt 1,4 miljarder kronor under 2018, med en prognostiserad tillväxttakt på drygt 40 procent under de kommande åren. Jacob de Geer har sedan tidigare utlovat att bolaget ska vara lönsamt vid utgången av 2020.

Läs mer: Izettles vd: "Det här är det bästa som någonsin kunde hända" 

Nu hoppas Bill Readly att Izettles intäkter ska få ännu en skjuts. Han rekryterades själv till Paypal genom ett förvärv, då den amerikanska startupen Braintree köptes upp av betaljätten för fem år sedan.

”Alla Paypals förvärv har vuxit oerhört mycket i vår regi, både i antalet kunder och anställda samt i försäljningsvolymer. De är större än de var när affärerna gjordes”, säger Bill Readly.

Paypal har i skrivande stund ett börsvärde på omkring 820 miljarder kronor. Köpet av Izettle kostar 19,2 miljarder kronor och finansieras kontant.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera