Den amerikanska betaljätten Paypal, som har ett nuvarande börsvärde om 2 100 miljarder kronor, gör som svenska Klarna och delbetalning av varor.
Paypals ursprungliga affärsmodell är att tillhandahålla en sorts digital plånbok och bolaget har tidigare fokuserat på direktbetalningar snarare än krediter, men ger nu kunder i USA och Storbritannien möjlighet att betala av sina varor i flera räntefria omgångar.
Svenska Klarna har vunnit mark i USA under de senaste åren med hjälp av en liknande produkt. Deras app gör det möjligt för konsumenter att shoppa på avbetalning, räntefritt i fyra lika stora delar, från vilken e-handelsbutik som helst.
Klarna uppger sig ha 1,2 miljoner appvändare i USA – och över 9 miljoner amerikaner har nu betalat med bolagets tjänster totalt sett.
”Klarna är nu den globala ledaren inom innovation medan Paypal är följaren. Vi är ödmjuka men ivriga över driva innovation och förbättra kundfokuset i den här industrin i ännu snabbare takt”, skriver Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på Twitter.
Australiska Afterpay är en annan stor konkurrent på marknaden.
Paypal tror att den redan starka kundkännedomen om deras varumärke kommer ge dem en konkurrensfördel gentemot aktörer som Klarna.
”Vi har sett en ökning av 'köp nu, betala senare'-lösningar på marknaden. Bolag som Klarna, men också mindre varumärken, är inte lika kända som Paypal”, säger Rob Harper, chef för Paypals företagskunder i Storbritannien, till CNBC.
I Storbritannien har Paypal 24 miljoner aktiva kunder genom sina olika produkter, medan Klarna för stunden når upp till 10 miljoner.