Hoppa till innehållet

Paypal kopierar Klarna – Siemiatkowski: ”Vi är nu ledaren”

Paypal lanserar en delbetalningsprodukt i Storbritannien och USA. Med ett redan starkt varumärke i ryggen tror de sig nu kunna konkurrera ut svenska Klarna. Men Sebastian Siemiatkowski slår tillbaka. ”Vi är nu den globala ledaren inom innovation medan Paypal är följaren”, uppger han.

Paypals vd Dan Schulman och Klarnas vd samt grundare Sebastian Siemiatkowski.
Paypals vd Dan Schulman och Klarnas vd samt grundare Sebastian Siemiatkowski.Foto: Jonas Eng och Jesper Frisk (Di).

Den amerikanska betaljätten Paypal, som har ett nuvarande börsvärde om 2 100 miljarder kronor, gör som svenska Klarna och delbetalning av varor.

Paypals ursprungliga affärsmodell är att tillhandahålla en sorts digital plånbok och bolaget har tidigare fokuserat på direktbetalningar snarare än krediter, men ger nu kunder i USA och Storbritannien möjlighet att betala av sina varor i flera räntefria omgångar.

Svenska Klarna har vunnit mark i USA under de senaste åren med hjälp av en liknande produkt. Deras app gör det möjligt för konsumenter att shoppa på avbetalning, räntefritt i fyra lika stora delar, från vilken e-handelsbutik som helst.

Klarna uppger sig ha 1,2 miljoner appvändare i USA – och över 9 miljoner amerikaner har nu betalat med bolagets tjänster totalt sett.

”Klarna är nu den globala ledaren inom innovation medan Paypal är följaren. Vi är ödmjuka men ivriga över driva innovation och förbättra kundfokuset i den här industrin i ännu snabbare takt”, skriver Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på Twitter.

Australiska Afterpay är en annan stor konkurrent på marknaden. 

Paypal tror att den redan starka kundkännedomen om deras varumärke kommer ge dem en konkurrensfördel gentemot aktörer som Klarna.

”Vi har sett en ökning av 'köp nu, betala senare'-lösningar på marknaden. Bolag som Klarna, men också mindre varumärken, är inte lika kända som Paypal”, säger Rob Harper, chef för Paypals företagskunder i Storbritannien, till CNBC

I Storbritannien har Paypal 24 miljoner aktiva kunder genom sina olika produkter, medan Klarna för stunden når upp till 10 miljoner. 

Läs mer: Paypals vd till Di: Vi jagar fler svenska bolag 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera