Hoppa till innehållet

Paypal och Izettle om utredningen: Redkordaffären är inte i fara

Efter att brittiska myndigheter uttryckt oro kring att storaffären mellan Paypal och Izettle kan skada konkurrensen på betalmarknaden, arbetar nu bolagen nära myndigheterna för att kunna fortsätta sammanslagningen.

Från vänster: Bill Ready, operativ chef Paypal, Jacob de Geer, medgrundare och vd Izettle, och Ingrid Lunden, redaktör på Techcrunch.
Från vänster: Bill Ready, operativ chef Paypal, Jacob de Geer, medgrundare och vd Izettle, och Ingrid Lunden, redaktör på Techcrunch.Foto: Amanda Lindgren

(Di Digital/Helsingfors) ”Affären är stängd. Vi arbetar tillsammans med myndigheterna i Storbritannien och försäkrar att det vi gör adderar fler val och är hjälpsamt för konkurrensen på marknaden. Vi är säkra på att så är fallet.”

Det var beskedet som Paypals operativa chef, Bill Ready, gav på huvudscenen, Founders Stage, på techeventet Slush i Helsingfors under måndagsförmiddagen.

Tillsammans med Izettles medgrundare och vd Jacob de Geer samtalade de två företagsledarna om jätteaffären på 19,2 miljarder kronor som fullbordades i september. 

Mörka moln hänger dock över fintechbolagens sammanslagning. I slutet av november meddelade den brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority, CMA, att man är oroliga för att affären kan snedvrida konkurrensen på marknaden.

Läs mer: Brittisk myndighet: Paypals köp av Izettle kan hota konkurrensen 

Samtidigt gav CMA beskedet att man planerar utreda konsekvenserna av affären ytterligare i en så kallad fas2-undersökning, om inte Izettle och Paypal kan lugna myndighetens oro för högre priser och sämre teknisk utveckling.

Beskedet var något som Jacob de Geer kallade ”intressant”. Izettle-grundaren pekade på att bolaget vid starten 2010 just hade som affärsidé att utmana, öka konkurrensen och bryta de större bankernas monopol på betallösningar. 

”Det är intressant att se vart vi är nu jämför med vart vi var när vi startade. Vi startade för att utöka valmöjligheterna. I Storbritannien dominerade bankerna och vi slog oss in, nu är det intressant att se var vi hamnar”, sade han.

Läs mer: Klart: Paypal fullbordar köpet av Izettle 

Enligt Financial Times innebar CMA:s utredning att Paypal och Izettle tvingats pausa integrationen eller ”på annat vis försämrar bolagens förmåga att konkurera självständigt”. 

Paypals Bill Ready försökte ge lugnande besked och påtalade att affären är klar. Nu samarbetar parterna med brittiska myndigheten för att kunna ge de besked som krävs för att kunna fortsätta ihopslagningen. 

Bland annat pekade han på att Paypals andel av betalningarna som görs fortfarande är liten sett till den totala marknaden.

”Paypal har växt men vi är fortfarande en liten del av betalningarna. Vi ger konsumenterna fler val och ökar konkurrensen på marknaden genom Izettle”, sade han.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera