Hoppa till innehållet

Paypal och Izettle om utredningen: Redkordaffären är inte i fara

Efter att brittiska myndigheter uttryckt oro kring att storaffären mellan Paypal och Izettle kan skada konkurrensen på betalmarknaden, arbetar nu bolagen nära myndigheterna för att kunna fortsätta sammanslagningen.

Från vänster: Bill Ready, operativ chef Paypal, Jacob de Geer, medgrundare och vd Izettle, och Ingrid Lunden, redaktör på Techcrunch.
Från vänster: Bill Ready, operativ chef Paypal, Jacob de Geer, medgrundare och vd Izettle, och Ingrid Lunden, redaktör på Techcrunch.Foto: Amanda Lindgren

(Di Digital/Helsingfors) ”Affären är stängd. Vi arbetar tillsammans med myndigheterna i Storbritannien och försäkrar att det vi gör adderar fler val och är hjälpsamt för konkurrensen på marknaden. Vi är säkra på att så är fallet.”

Det var beskedet som Paypals operativa chef, Bill Ready, gav på huvudscenen, Founders Stage, på techeventet Slush i Helsingfors under måndagsförmiddagen.

Tillsammans med Izettles medgrundare och vd Jacob de Geer samtalade de två företagsledarna om jätteaffären på 19,2 miljarder kronor som fullbordades i september. 

Mörka moln hänger dock över fintechbolagens sammanslagning. I slutet av november meddelade den brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority, CMA, att man är oroliga för att affären kan snedvrida konkurrensen på marknaden.

Läs mer: Brittisk myndighet: Paypals köp av Izettle kan hota konkurrensen 

Samtidigt gav CMA beskedet att man planerar utreda konsekvenserna av affären ytterligare i en så kallad fas2-undersökning, om inte Izettle och Paypal kan lugna myndighetens oro för högre priser och sämre teknisk utveckling.

Beskedet var något som Jacob de Geer kallade ”intressant”. Izettle-grundaren pekade på att bolaget vid starten 2010 just hade som affärsidé att utmana, öka konkurrensen och bryta de större bankernas monopol på betallösningar. 

”Det är intressant att se vart vi är nu jämför med vart vi var när vi startade. Vi startade för att utöka valmöjligheterna. I Storbritannien dominerade bankerna och vi slog oss in, nu är det intressant att se var vi hamnar”, sade han.

Läs mer: Klart: Paypal fullbordar köpet av Izettle 

Enligt Financial Times innebar CMA:s utredning att Paypal och Izettle tvingats pausa integrationen eller ”på annat vis försämrar bolagens förmåga att konkurera självständigt”. 

Paypals Bill Ready försökte ge lugnande besked och påtalade att affären är klar. Nu samarbetar parterna med brittiska myndigheten för att kunna ge de besked som krävs för att kunna fortsätta ihopslagningen. 

Bland annat pekade han på att Paypals andel av betalningarna som görs fortfarande är liten sett till den totala marknaden.

”Paypal har växt men vi är fortfarande en liten del av betalningarna. Vi ger konsumenterna fler val och ökar konkurrensen på marknaden genom Izettle”, sade han.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera