Hoppa till innehållet

Pengaregn över Spotifys poddar – amerikanska jätten garanterar annonsering

Det verkar som att det går att tjäna pengar på poddar. Amerikanska Omnicom Media Group garanterar nu 20 miljoner dollar i podannonsering på Spotify under andra halvåret 2020.

Daniel Ek, till vänster, har knutit till sig podprofilen Joe Rogan – vars podd ”The Joe Rogan Experience” har 190 miljoner lyssnare i månaden.
Daniel Ek, till vänster, har knutit till sig podprofilen Joe Rogan – vars podd ”The Joe Rogan Experience” har 190 miljoner lyssnare i månaden.

Spotify satsar hårt på att podcasts ska bli en lukrativ affär inom en snar framtid. Än så länge är annonskakan för marknaden dock relativt är liten. 

Totalt räknar analytiker med att all annonsering i poddar i USA under 2020 kommer att uppgå till 863 miljoner dollar – att jämföra med digital video där siffran är 21,7 miljarder dollar, rapporterar Wall street journal.

Men Spotify kan nu räkna med en stor del av kakan, rapporterar tidningen vidare

Den globala mediebyrån Omnicom meddelade nämligen under onsdagen att de kommer öronmärka 20 miljoner dollar – knappt 200 miljoner kronor – till podannonsering på den svenska streamingtjänsten.

Bolaget hanterar årligen 35 miljarder dollar i annonspengar åt sina kunder, som bland annat innefattar McDonald’s, Pepsi Co och Procter & Gamble.

Löftet om 200 miljoner kronor räcker i alla fall en bit på vägen till att täcka upp den 1 miljard kronor företaget uppges ha spenderat på en exklusivitetsdeal med poddstjärnan Joe Rogan.

Bolaget har också knutit till sig Kim Kardashian för en true crime-podd

I en intervju med Di Digital i april sa Spotifys vd Daniel Ek att exklusivitet är del av en långsiktig plan för tjänsten.

”Vår katalog är nu tre gånger större, vilket innebär att vi har över en miljon poddtitlar. Det är våra primära drivkrafter. På lång sikt är exklusivitet på kartan, men än så länge har det varit viktigast att förbättra användarupplevelsen och växa katalogen”, sa Daniel Ek.

Läs mer: Spotifychefen: ”Apple har utformat reglerna för att skada oss”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera