Annons

Pengaregn över Spotifys poddar – amerikanska jätten garanterar annonsering

Daniel Ek, till vänster, har knutit till sig podprofilen Joe Rogan – vars podd ”The Joe Rogan Experience” har 190 miljoner lyssnare i månaden.
Daniel Ek, till vänster, har knutit till sig podprofilen Joe Rogan – vars podd ”The Joe Rogan Experience” har 190 miljoner lyssnare i månaden.
Det verkar som att det går att tjäna pengar på poddar. Amerikanska Omnicom Media Group garanterar nu 20 miljoner dollar i podannonsering på Spotify under andra halvåret 2020.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotify satsar hårt på att podcasts ska bli en lukrativ affär inom en snar framtid. Än så länge är annonskakan för marknaden dock relativt är liten. 

Totalt räknar analytiker med att all annonsering i poddar i USA under 2020 kommer att uppgå till 863 miljoner dollar – att jämföra med digital video där siffran är 21,7 miljarder dollar, rapporterar Wall street journal.

Men Spotify kan nu räkna med en stor del av kakan, rapporterar tidningen vidare

Den globala mediebyrån Omnicom meddelade nämligen under onsdagen att de kommer öronmärka 20 miljoner dollar – knappt 200 miljoner kronor – till podannonsering på den svenska streamingtjänsten.

Bolaget hanterar årligen 35 miljarder dollar i annonspengar åt sina kunder, som bland annat innefattar McDonald’s, Pepsi Co och Procter & Gamble.

Löftet om 200 miljoner kronor räcker i alla fall en bit på vägen till att täcka upp den 1 miljard kronor företaget uppges ha spenderat på en exklusivitetsdeal med poddstjärnan Joe Rogan.

Bolaget har också knutit till sig Kim Kardashian för en true crime-podd

I en intervju med Di Digital i april sa Spotifys vd Daniel Ek att exklusivitet är del av en långsiktig plan för tjänsten.

”Vår katalog är nu tre gånger större, vilket innebär att vi har över en miljon poddtitlar. Det är våra primära drivkrafter. På lång sikt är exklusivitet på kartan, men än så länge har det varit viktigast att förbättra användarupplevelsen och växa katalogen”, sa Daniel Ek.

Läs mer: Spotifychefen: ”Apple har utformat reglerna för att skada oss”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer