Hoppa till innehållet

Pengarna sinar för Readly

Den omtalade lästjänsten Readly missade målet på 30 miljoner i den senaste nyemissionen, kan Di Digital avslöja. Dessutom ombeds cheferna på bolaget nu att hålla extra hårt i pengarna.

Foto: Readly

På Readlys extrastämma i december förra året beslutades att bolaget skulle ta in mer kapital från aktieägarna. Ägarna fick då möjlighet att fram till den 13 april teckna nya preferensaktier för 170 kronor styck. Men nyemissionen har inte gått som ledningen hoppats på.

Enligt ett mail till aktieägarna den 15 april, som Di Digital tagit del av, var Readly tvunget att skjuta fram anmälningstiden för nyemissionen i två veckor. Att tillräckligt mycket pengar inte kom in uppgavs bero på påskhelgen och att vissa aktieägare missat att ta del av informationen om nyemissionen.

Vad resultatet av den förlängda finansieringsrundan blev har hittills inte kommunicerats ut till aktieägarna. Men de 30 miljoner kronor som var ledningens ursprungliga ambition är det inte tal om.

”Vi tog in betydligt mindre. Vad det betyder kan jag återkomma till när allt är klart och noterat hos bolagsregistret”, säger Readlys vd Per Hellberg till Di Digital.

Enligt uppgift till Di Digital har dessutom Readlys landschefer under det senaste året blivit tillsagda att se över vilka fakturor som de kan vänta med att betala.

Som uppstartsbolag tror jag att man alltid kommer till en situation där likviditeten är under press

”Som uppstartsbolag tror jag att man alltid kommer till en situation där likviditeten är under press, och så är det även i vårt fall. Det är väl inte helt konstigt i en uppstart när man ligger och skjuter kostnader mer än vad man får in i intäkt, att man måste planera sina utflöden”, säger Per Hellberg.

En annan huvudvärk för bolaget är den stämningsansökan som Stefan Ohlsson, tidigare Chief Content Officier för Ready, riktade mot bolaget i februari i år. Enligt ansökan ska avskedandet av Stefan Ohlsson vara ogiltigt då han sagts upp utan skälig grund.

Stefan Ohlsson kräver nu skadestånd på sammanlagt 140 000 kronor. Han vill även att bolaget betalar ut hans lön, om knappt 125 000 kronor per månad, från december 2014 fram till datumet för förhandlingen.  

I tisdags kunde Di Digital berätta att Readly missade sina uppsatta omsättningsmål för 2014. Bolaget hoppas nu att ett nytt återförsäljaravtal med Telia ska ge den tillströmning av kunder man behöver. 

Läs även: Kan Telia ge Readly luft under vingarna?

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera