På Readlys extrastämma i december förra året beslutades att bolaget skulle ta in mer kapital från aktieägarna. Ägarna fick då möjlighet att fram till den 13 april teckna nya preferensaktier för 170 kronor styck. Men nyemissionen har inte gått som ledningen hoppats på.
Enligt ett mail till aktieägarna den 15 april, som Di Digital tagit del av, var Readly tvunget att skjuta fram anmälningstiden för nyemissionen i två veckor. Att tillräckligt mycket pengar inte kom in uppgavs bero på påskhelgen och att vissa aktieägare missat att ta del av informationen om nyemissionen.
Vad resultatet av den förlängda finansieringsrundan blev har hittills inte kommunicerats ut till aktieägarna. Men de 30 miljoner kronor som var ledningens ursprungliga ambition är det inte tal om.
”Vi tog in betydligt mindre. Vad det betyder kan jag återkomma till när allt är klart och noterat hos bolagsregistret”, säger Readlys vd Per Hellberg till Di Digital.
Enligt uppgift till Di Digital har dessutom Readlys landschefer under det senaste året blivit tillsagda att se över vilka fakturor som de kan vänta med att betala.
Som uppstartsbolag tror jag att man alltid kommer till en situation där likviditeten är under press
”Som uppstartsbolag tror jag att man alltid kommer till en situation där likviditeten är under press, och så är det även i vårt fall. Det är väl inte helt konstigt i en uppstart när man ligger och skjuter kostnader mer än vad man får in i intäkt, att man måste planera sina utflöden”, säger Per Hellberg.
En annan huvudvärk för bolaget är den stämningsansökan som Stefan Ohlsson, tidigare Chief Content Officier för Ready, riktade mot bolaget i februari i år. Enligt ansökan ska avskedandet av Stefan Ohlsson vara ogiltigt då han sagts upp utan skälig grund.
Stefan Ohlsson kräver nu skadestånd på sammanlagt 140 000 kronor. Han vill även att bolaget betalar ut hans lön, om knappt 125 000 kronor per månad, från december 2014 fram till datumet för förhandlingen.
I tisdags kunde Di Digital berätta att Readly missade sina uppsatta omsättningsmål för 2014. Bolaget hoppas nu att ett nytt återförsäljaravtal med Telia ska ge den tillströmning av kunder man behöver.