Annons

Pensionera tar in 12 miljoner

Kristian Jacobsson, Henrik Sigland, Helge Söderström och Alexander Pärleros är grundare av Pensionera. Foto: pressbild.
Kristian Jacobsson, Henrik Sigland, Helge Söderström och Alexander Pärleros är grundare av Pensionera. Foto: pressbild.
Optimizer Invest går in med 12 miljoner kronor i Pensionera efter att fintechbolaget vann riskkapitalbolagets startuptävling. Pensionera värderas till 85 miljoner kronor inför investeringen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Pensionera (NTL) lanserade sin robotrådgivningstjänst för pensioner i juli i år.   

Nu har bolaget vunnit Optimizer Invest startuptävling varav första pris är en investering på max 1,5 miljoner euro. Pensioneras medgrundare Alexander Pärleros uppger för Di Digital att bolaget tar in 12 miljoner kronor. I samband med affären värderas bolaget till 85 miljoner kronor (före investering). Optimizer Invest blir därmed ägare av 14 procent av bolaget.

”Optimizer Invest är fantastiskt. De kan hjälpa oss med att nå ut globalt och om vi ska börsnoteras kan de hjälpa oss med, på samma sätt som de hjälpte Catena. De har även ett par delägare som verkligen kommer att hjälpa oss att växa”, säger Alexander Pärleros.

Läs även: Schibsted-avhoppare utmanar pensionsjättarna

Maltabaserade Optimizer Invest (NTL) har förutom Catena Media även investerat i bland annat Tinitell och Readly. Riskkapitalbolaget har däremot beslutat sig för att fokusera mer på fintech från och med nu, enligt Carla Maree Vella, vd på Optimizer Invest.

”Fintech är ett av de områden som vi fokuserar på nu. Pensionera.se har byggt en toppmodern teknisk plattform som kommer att revolutionera hur människor tar hand om sina pensioner. Vi är glada över att välkomna dem till att bli en del av vår portfölj”, skriver hon i ett pressmeddelande.

Med den nya investeringen uppger Alexander Pärleros att bolaget kommer kunna växa mer i Sverige och även påbörja en lansering i ytterligare ett land.

”Vi exploderar! Vi lanserade vår produkt för fem månader sedan och har redan 10 000 användare varav cirka 55 procent är betalande kunder”, säger Alexander Pärleros.

Läs även: Barnmobilen Tinitell tar in 9 miljoner inför butikspremiären

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer