Hoppa till innehållet

Pensionsappen Kollektiva fyller på kassan i tysthet

Kollektiva har tagit in ytterligare 28 miljoner kronor i kapital.

Pontus Kristiansson, vd på Kollektiva.
Pontus Kristiansson, vd på Kollektiva.Bild: Kollektiva

De senaste åren har det kommit fram en rad fintechbolag som sysslar med robotrådgivning och utmanar den traditionella finansbranschen.

Kollektiva (NTL) har riktat in sig på pensionssparande och tagit fram digitala tjänster för PPM-rådgivning. Bland annat ges användarna möjlighet att placera sitt pensionssparande på samma sätt som användare i samma generation som lyckats bäst med sitt PPM-sparande sedan starten.

I dagsläget har Kollektiva drygt 30 000 användare med ett gemensamt PPM-kapital på 6 miljarder kronor.

”Vi går i rätt riktning och ser bra användartillväxt”, säger Pontus Kristiansson, vars bolag tidigare har tagit in omkring 40 Mkr i riskkapital.

Bland annat har affärsängeln och Collectors ordförande Lena Apler (NTL) samt entreprenören och grundaren Dan Olofsson (NTL) investerat i bolaget. Även börsnoterade fastighetsbolaget Victoria Parks grundare Greg Dingizian (NTL) är delägare.

Läs mer: Fyra nya robotfirmor startar i Sverige 

Enligt handlingar som Di Digital tagit del av visar att Kollektiva i tysthet fyllt på kassan ytterligare med nästan 28 Mkr i en ny finansieringsrunda. Kollektivas vd Pontus Kristiansson bekräftar nyheten för Di Digital.

”Vi ska använda pengarna till produktutveckling och marknadsföring”, säger han och uppger att det är de befintliga ägarna som investerar.

Kollektivas intäkter är dock ännu blygsamma. Under 2016 omsatte Kollektiva under 1 Mkr.

”Det är enligt plan, vi befinner oss i en tillväxtfas”‚ säger Pontus Kristiansson.

Läs mer: Pensionsmyndigheten slår fond-appen Kollektiva på fingrarna

I höstas avslöjade Di Digital att Pensionsmyndigheten tvingar Kollektiva att sluta låta sina kunder byta fonder direkt i appen då Kollektiva ägnat sig åt ”ett otillåtet användande” av spararnas Bank-id.

”Det var naturligtvis ett bakslag, men vi ser fortsatt hög användartillväxt. Under 2017 ska vi lansera fler produkter och tjänster, men så mycket mer kan jag tyvärr inte avslöja i dagsläget.”

Läs mer: Bankrådgivarnas sista strid

Foto:

I årtionden har svenskarna gått till banken för att få råd om hur de ska placera sina sparpengar. Problemet är att människor inte är så bra på siffror. I alla fall inte jämfört med robotar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera