Hoppa till innehållet

Pensionsappen Kollektivas tjänster läggs på is

Med nästan 70 miljoner kronor i riskkapital i ryggen lanserade Kollektiva sin pensionsapp. Men nu läggs tjänsterna på is, meddelar bolaget. Skälet är att Pensionsmyndigheten vänder sig mot hur apparna fungerar.

Nicklas Larsson, vd på Kollektiva.
Nicklas Larsson, vd på Kollektiva.

Kollektivas båda tjänster Fondval och Pensionsmästarna läggs på is eftersom Pensionsmyndigheten i oktober beslöt att kunder inte får logga in eller byta fonder genom en tredje parts tjänst. 

”Vi har haft en dialog med pensionsmyndigheten sedan innan vi lanserade den här tjänsten. Deras hållning har förändrats. De var positiva i början. Men sedan efter att nyheterna kring bland annat Falcon Funds och Allra briserade så har de dragit åt möjligheterna för andra att göra saker”, säger Nicklas Larsson, som är vd på Kollektiva.

I början av 2017 hade Kollektiva drygt 30 000 användare med ett gemensamt PPM-kapital på 6 miljarder kronor. De riktade in sig på pensionssparande och tog fram digitala tjänster för PPM-rådgivning. Bland annat gavs användarna möjlighet att placera sitt pensionssparande på samma sätt som de användare i samma generation som lyckats bäst med sitt PPM-sparande.

Redan 2016 tvingade Pensionsmyndigheten Kollektiva att sluta låta kunderna byta fonder direkt i appen eftersom det var ”ett otillåtet användande” av spararnas Bank-ID.

Läs mer: Pensionsmyndigheten slår fond-appen Kollektiva på fingrarna

Kollektiva har i dag åtta anställda och det blir inga nedskärningar till följd av beslutet att lägga tjänsterna på is, berättar Kollektivas vd.

Nu ska bolaget ägna sig åt konsultarbete inom digitalisering och arbeta vidare på nya idéer.

”Vår grundidé sträckte sig långt bortom premiepension. Vi tänkte från början att plattformen skulle kunna hjälpa till i många sociala beslut och vi kommer att arbeta vidare på det spåret.”

Dessutom är Kollektiva redo att lansera Fondval och Pensionsmästarna igen om förutsättningarna ändras.

”Våra tjänster är bara stängda. Men om det fanns möjlighet, i samförstånd med Pensionsmyndigheten, så skulle vi gladeligen återlansera Pensionsmästarna och Fondval”, säger Nicklas Larsson.

Han betonar att Kollektiva har anpassat sig efter regelverket, men efterlyser en större tydlighet kring vad som gäller för Bank-ID.

”Vi har fört en dialog med Pensionsmyndigheten men det finns inget prejudikat och inget lagrum som säger om vi får använda data med hjälp av Bank-ID.”

En rättslig process skulle dock dra ut på tiden menar Nicklas Larsson. Han vill att politiker ska ta ansvar och bestämma vad som gäller.

”Om vi skulle ha fått accelerera från dag ett, utan soppatorsk, så skulle den här plattformen ha kunnat exporteras till andra länder. Jag tror att Sverige skulle kunna exportera många fintech-tjänster, men då måste det finnas tydliga direktiv, och det gäller inte bara Bank-ID-frågan.”

Totalt har Kollektiva som grundades 2014 tagit in omkring 70 miljoner kronor i riskkapital.

Bland de som investerade i Kollektiva återfinns bland annat affärsängeln och Collectors ordförande Lena Apler, och entreprenören Dan Olofsson.

Läs även: Pensionsappen Kollektiva fyller på kassan i tysthet 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera