Hoppa till innehållet

Pensionsjättar gör miljardklipp i Spotify

AMF, Alecta och Folksam har i det tysta investerat miljardbelopp i Spotify. På ett drygt år har innehaven mer än fördubblats i värde, avslöjar Di Digital. ”Vi ser ut att ligga drygt 100 procent upp”, säger Alectas aktiechef Bo Selling.

Spotifys vd Daniel Ek, en av bolagets två grundare. Foto: Jesper Frisk
Spotifys vd Daniel Ek, en av bolagets två grundare. Foto: Jesper Frisk

Ett tag såg de ut att missa chansen att investera i Spotify. Men för ett drygt år sedan köpte AMF och Alecta aktier i musikjätten för 650 miljoner kronor var.

AMF har dessutom köpt konvertibler för 300 Mkr i det svenska succébolaget.

”Vi har investerat över en miljard i Spotify”‚ säger Anders Oscarsson, aktiechef på AMF.

Hela listan: Så rika blir de på framgångssagan Spotify

Privatägda Spotify värderas i den inofficiella gråhandeln av aktier till omkring 113 miljarder kronor, enligt Di Digitals uppgifter. Bolaget väntas gå till börsen senast under första halvåret 2018. Bolagsvärdet väntas stiga ytterligare vid börsnoteringen.

”Det var både jobbigt och svårt att sätta rätt pris i och med att det inte finns någon marknadshandel, men det är det som är svårigheten – och möjligheten – när man handlar onoterat”, säger Anders Oscarsson.

Det ligger en bit över vårt avkastningskrav

Pensionsjättarnas affär har hittills varit mycket lyckad. Aktiepriset har stigit från drygt 1600 dollar till 3700 dollar, enligt Di Digitals uppgifter.

Det innebär att både AMF och Alecta under ett drygt år har tjänat 800 miljoner kronor på sina aktier. Båda fonderna äger cirka 1,2 procent av Spotify.

”Det ser ut som att vi ligger lite drygt 100 procent upp, så det har överträffat våra förväntningar. Det ligger en bit över vårt avkastningskrav, om jag säger s唂 säger Bo Selling, aktiechef på Alecta.

Läs mer: Nobbade Spotify 2008 – nu är bolaget värt över 100 miljarder

Enligt flera personer med insyn skedde affären inför sommaren 2016 bara veckor innan Storbritannien röstade för ett utträde ur EU. Marknaden var nervös. Spotify-aktierna gick för mindre än priset som sattes vid nyemissionen i mitten på 2015.

Det var inte givet att drömaffären skulle bli av. I början av 2016 såg de svenska institutionerna ut att missa sin chans att köpa in sig.

AMF, Alecta, någon av AP-fonderna och Wallenbergsfären ville enligt medieuppgifter investera omkring 4 miljarder kronor i Spotify i början av 2016. Men när affären läckte i pressen ut sprack diskussionerna, enligt Di Digitals uppgifter.

Två månader senare tog Spotify ett ännu större lån, på 8 miljarder kronor, från de amerikanska private equity-jättarna TPG och Dragoneer. De svenska ägarna såg ut att ha snuvats på affären.

Läs mer: Så ska Spotifys grundare behålla makten över sitt bolag

Nu framkommer det dock att både AMF och Folksam var med och finansierade jättelånet, om än med mindre poster. Det uppger flera källor med insyn.

AMF utfärdade ett konvertibellån på 300 Mkr medan Folksam ställde upp med 254 Mkr. Wallenbergsfären medverkade inte i affären.

”Spotify är ett spännande världsföretag som håller på att revolutionera musikmarknaden, och jag tycker att det finns en enorm potential i det här bolaget”, säger Anders Oscarsson på AMF.

Senast under första halvåret 2018 väntas Spotify börsnoteras i New York. Musikjätten har ännu inte gått med vinst men förbättrade sina bruttomarginaler under första halvåret 2017, enligt sajten The Informations källor.

Blir spännande att se hur en börsnotering prissätts

Att Spotify ännu inte är lönsamt gör det svårare att bedöma bolaget, säger Bo Selling på Alecta.

”Spotify växer mycket, så det är inte direkt lätt att göra någon vinstmultipel på det, utan vi fick göra en bedömning av hur abonnenttillväxten kommer att gå framöver och vad de ska tjäna lite längre fram, men än så länge ser det lovande ut tycker jag.”

Bo Selling väntar sig en börsnotering av Spotify, men vill inte kommentera om Alecta känner till några konkreta tidsplaner.

Men ni tänker behålla aktierna i vart fall till bolaget börsnoteras?

”Ja, det gör vi absolut. Det blir spännande att se hur en sådan prissätts.”

Spotifys ägarbild har förändrats dramatiskt under åren. Bolaget, som i fjol omsatte 29 miljarder kronor med förluster på drygt 5 miljarder kronor, har kontinuerligt tagit in nya ägare för att finansiera sin expansion.

Ett av de första riskkapitalbolagen som investerade i Spotify var Northzone. Northzone betalade 82 miljoner kronor för 15 procent av Spotify 2008. I dag är Northzones andel i Spotify värd nära 6 miljarder kronor, enligt Di Digitals källor.

Enligt Di Digitals uppgifter tyder allt på att det var Northzone som sålde aktier till pensionsjättarna fjol för drygt 1,3 miljarder kronor.

Northzone har avböjt att kommentera Di Digitals uppgifter.

Mer om Spotify:Foto:

Så rika blir de på framgångssagan

Foto:

Nobbade Spotify 2008 – nu är bolaget värt över 100 miljarderFoto: TT/Jesper Frisk

Så ska grundarna stärka kontrollen över Spotify

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera