Hoppa till innehållet

Pensionsjätten tankar Spotify-aktier – för halva priset

Inför Spotifys börsnotering har AMF har tecknat nya aktier i streamingjätten till hälften av marknadsvärdet. ”Det vore dumt att inte göra en sådan affär”, säger en av Di Digitals källor.

Spotify, den svenska världsledaren inom strömmad musik, har ansökt om att börsnoteras på New York Stock Exchange.

Bolaget har lämnat in sin noteringsansökan till amerikanska Finansinspektionen men den kan behöva kompletteras, enligt en person med insyn. Spotify kan göra sin första handelsdag så tidigt som i mars.

Inför noteringen har den svenska pensionsjätten AMF passat på att köpa aktier till kraftig rabatt, kan Di Digital avslöja.

Aktieklippet härstammar från det lån på drygt 8 miljarder kronor som Spotify tog tidigt 2016- De största långivarna var amerikanska TPG följt av Dragoneer, men även svenska AMF och Folksam var med på ett hörn.

För långivarna har affären hittills varit en succé.

AMF lånade Spotify cirka 240 miljoner kronor med villkoret att man skulle få en viss ränta per år och minst 20 procents rabatt på Spotifys teckningskurs vid börsnoteringen. Hittills har affären visat sig ge betydligt högre avkastning än så.

AMF konverterade nyligen lånet till aktier värda 2 700 dollar styck, enligt en av Di Digitals källor med insyn i affären.

Det är betydligt lägre än det Spotify uppnådde när Tencent nyligen investerade i bolaget. Tencent köpte aktier för 5 300 dollar styck, enligt flera av varandra oberoende källor.

AMF har alltså fått nära 100 procents avkastning på sitt lån över två års tid.

”Det vore dumt att inte göra en sådan affär”, säger Di Digitals uppgiftslämnare.

Samtidigt väcker konverteringen frågor i Spotifys ägarled. En person med ansvar för en större aktiepost i Spotify som Di Digital har talat med hade inte informerats om konverteringen.

Läs mer: Spotifys hemliga besked: Vi är snart värda 200 miljarder

Spotifys andra svenska långivare, Folksam, har inte konverterat sitt lån på omkring 280 Mkr till rabatterade aktier.

”Vi har konvertibler om 35 miljoner dollar och vi har inte konverterat dem till aktier”, säger Folksams presschef Erik Evrén till Di Digital.

Läs mer: Därför nobbar Spotify Stockholmsbörsen 

Två av Spotifys största långivare har redan börjat sälja sina billigare aktier. TPG och Dragoneer sålde vidare sina konverterade aktier till Tencent för omkring det dubbla priset. Detta enligt Recodes uppgifter.

Utöver dessa befintliga aktier köpte Tencent också nya aktier i Spotify för över 9 miljarder kronor, enligt handlingar registrerade i Luxemburg.

Di Digital har sökt AMF och Spotify för en kommentar.

Läs nästa del av Di Digitals avslöjande:

Foto: Bloomberg

Spotifys hemliga besked: Vi blir värda 200 miljarder på börsen 


För mer om Spotifys ägare lyssna på senaste Digitalpodden här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/kanh-mklazalandomednyanatbutikenafound-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera