Hoppa till innehållet

Pensionstjänsten Kollektiva lanserar fonder

Pensionstjänsten Kollektiva som finansieras av bland annat Sigma-grundaren Dan Olofsson lanserar nu crowdsourcade-fonder.

Pontus Kristiansson, vd för Kollektiva som ska tjäna pengar på crowdsourcade fonder.
Pontus Kristiansson, vd för Kollektiva som ska tjäna pengar på crowdsourcade fonder.

Pensionstjänsten Kollektiva lanserades i fjol och har på kort tid samlat in 40 miljoner kronor i finansiering från en rad it- och finansprofiler

Tjänsten samlar information om användarnas fondval i PPM för att på så sätt göra det möjligt att ta rygg på de mest framgångsrika spararna. Tjänsten liknar till exempel Nordnets sociala sparnätverk Shareville. Än så länge har Kollektiva inte haft någon affärsmodell kopplad till tjänsten som lockat 20 000 användare. Men nu blir det ändring på det. 

”Vi kommer tillsammans med fondbolaget SFM Stockholm att lansera Sveriges första fonder där förvaltningsunderlaget är crowdsourcad kunskap”, säger Pontus Kristiansson, vd för Kollektiva. 

SFM kommer att ta fram fonder som replikerar de mest framgångsrika PPM-spararna i varje generation. För att hålla nere fondavgifterna kommer SFM inte att köpa samma fonder som spararna utan placera i tillgångar som liknar deras innehav.

Vi vill undivka dyra fond-i-fond-lösningar. Fondavgiften blir nu runt 0,35 procent och de som vill kommer att kunna köpa fonderna i PPM-systemet”, säger Pontus Kristiansson.

Läs mer: Bankrådgivarnas sista strid

Kollektiva tjänar pengar dels på att sälja sin data till SFM, dels genom att de är med och delar på förvaltningsintäkterna.  

Finns det inte en risk att användarna slutar använda er tjänst när de bara kan köpa en fond istället? 

”Nej, de bästa spararna vill vara aktiva. Pensionsmästarna vill sköta sitt sparande själva och vi har också speciella program för dem i tjänsten”, säger Pontus Kristiansson.  

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera