Pepins fortsätter att armbåga sig in i börsernas finrum. Våren 2016 hjälpte crowdfundingplattformen dataspelsutvecklaren Paradox Interactive att emittera aktier inför sin börsnotering i maj 2016. Nu tar man nästa steg och syr ihop en speciallösning åt e-handelsplattformen Litium som är noterat på Aktietorget.
”Traditionellt sett sker beslut om tilldelning bakom kulisserna. Det är en process som tenderar att missgynna mindre sparare. Man fyller i en anmälningssedel med det antal aktier man vill köpa, lämnar in den till banken och väntar sedan i tre, fyra veckor innan man får besked om vad man får köpa”, säger Julia Reuszner, vd för Pepins.
Hon menar att Pepins erbjuder en mer rättvis och transparent tilldelningsprocess.
”Vår modell bygger istället på först-till-kvarn principen där de som tecknar får omedelbar bekräftelse på tilldelningen”, säger hon.
Läs mer: Pepins tar in 16 Mkr genom sin egen plattform
E-handelsplattformen Litium genomför alltså två nyemissioner om totalt 32,5 Mkr. Syftet är att få in tillväxtkapital och öka antalet ägare för att skapa en ökad likviditet i handeln. Den stora emissionen sker via Pepins plattform för att skapa en aktiv delägarcommunity bestående av långsiktiga ägare, heter det.
Befintliga aktieägare har förtur till ungefär hälften av det totala emissionsbeloppet medan resterande del fördelas enligt först till kvarn-principen med omedelbar och garanterad tilldelning.
Går allt som det ska kommer finska fondförvaltaren Aktia Asset Management och Evolution Gaming-grundaren Fredrik Österberg att investera totalt 8,5 Mkr. Utöver detta har befintliga ägare lämnat teckningsförbindelser motsvarande 8,7 Mkr. Så kallade garantiförbindelser om 9,3 Mkr har säkrats via Silfverlok Invest, som går in med 5 Mkr, och Fedelta Finance, som går in med 4,3 Mkr. Bakom Silfverlok står Paradox förre finanschef Andras Vajlok.
Läs mer: Dumpade aktier – nu säger Paradox finanschef upp sig
Miniminivån på 26,5 Mkr för det totala emissionsbeloppet är därmed säkrat.
Litium är en molnbaserad e-handelsplattform som hjälper företag att accelerera försäljningen. Bland kunderna finns Lindex, Jollyroom och Tingstad. Bolaget ser nu möjligheter att öka sin intäktsbas.