Annons

Per Morberg går in i influencerfirma – som storsatsar på matlagning

Per Morberg, tv-kock, och David Gabor, grundare av Starflow.
Per Morberg, tv-kock, och David Gabor, grundare av Starflow. Foto: Press.
Influencerbolaget Starflow tar in 6 miljoner i en ny investeringsrunda. Kändiskocken Per Morberg, som lanserade sin nya show på plattformen, har nu också gått in i bolaget och som storsatsar på gastronomi.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Starflow (NTL) erbjuder en plattform för kreatörer att lägga upp sina texter, videor, podcaster, låtar och sprida till sina följare. Tanken är att ge kreatörerna bättre betalt än exempelvis Youtube eller andra större plattformar. 

Nu har bolaget tagit in 6 miljoner kronor för att fortsätta tillväxtresan. Förutom befintliga ägare, där bland andra tech-profilen Johan Staël von Holstein och Paradox-miljardären Fredrik Westers Kichi Invest finns med i ägarlistan, får bolaget in två tunga namn inom mat-Sverige. 

Redan i oktober förra året blev det känt att tv-kocken och skådespelaren Per Morberg lämnade TV4 och ”Vad blir det för mat?” för att gå över till Starflows plattform. 

Men Per Morberg har också valt att investera i Starflow med egna medel, tillsammans med årets kock 1999, Karl Ljung, gick de med i kapitalrundan på 6 Mkr. 

”Vi såg att konverteringen var positiv när folk hittade in till oss och vi fick faktiskt med oss Per Morberg i nyemissionen efter hans lansering”, berättar Starflows grundare David Gabor.

Starflows affärsmodell innebär att kreatörerna behåller rättigheterna till sina alster. Kreatörernas följare kan betala direkt på plattformen när de vill se, lyssna på eller läsa det kreatören laddat upp. Starflow tar i regel 20 procent av intäkterna. 

2018 innebar ett tillväxtår för bolaget som investerade i att bygga plattformen och lansera Per Morbergs show, som också stod för en rejäl del av bolagets intäkter förra året.

Läs mer: Äntligen lansering för Starflow – men kryptofinansieringen blev en flopp 

Investeringen innebär också att Starflow kommer göra en riktad satsning mot mat, berättar David Gabor.

”Det vi såg var att det fanns bäst betalningsvilja inom mat. När vi väl får in folk på plattformen så får vi en väldigt bra konvertering och ett bra köpmönster. Pengarna vi tog in var genom en brygginvestering som låter oss fortsätta bygga för att förbereda en storsatsning på gastronomi”, säger han.

Nu hoppas Starflow att man kan bli en konkurrent för de traditionella kanaler som finns för matlagningsshower och tv-sända matlagsutbildningar. 

Förutom betalmodellen där Starflow tar en andel av försäljningen som kreatörernas alster genererar, kommer man också erbjuda en modell för vem som ska stå för finansieringen av produktionen av innehållet på plattformen.

”Det vi arbetat fram är en modell för innehållsfinansiering där vi kan hjälpa till att finansiera produktioner mot att vi tar tillbaka första delen i en försäljning och en liten ränta. Då kan kreatören besluta själv om de vill ta finansiell risk eller inte”, säger David Gabor.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies