Annons

Per Roman: Spotify borde inte köpa tillbaka aktier

Per Roman, vars GP Bullhound är ägare i Spotify.
Per Roman, vars GP Bullhound är ägare i Spotify. Foto: Hampus Andersson
Per Roman, vars GP Bullhound är ägare i Spotify, tycker inte att ett återköpsprogram av den egna aktien är rätt väg för bolaget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den 5 november, då Spotifys aktiekurs hade fallit 28 procent sedan i slutet av juli, presenterade bolaget att återköpsprogram av den egna aktien.

Totalt öppnade streamingbolaget för att köpa egna aktier för 1 miljard dollar över de kommande tio kvartalen, fram till i mars 2021. Nyheten fick aktien att stiga något och de kommande två handelsdagarna låg den mellan 140 och 142 dollar.

Jag tolkar det som att man internt är frustrerad.

Per Roman är partner på investmentbanken GP Bullhound, som äger aktier i Spotify. Innan börsnoteringen var GP Bullhound aktiv på den så kallade "gråhandeln" och mäklade aktier i bolaget. Han anser inte att ett återköpsprogram är rätt väg att gå.

”Ett återköpsprogram är ganska ologiskt. Det är något man bör göra som ett moget bolag som har svårt att utnyttja genererat kapital till tillväxt”‚ säger han till Di Digital.

Han menar att det vore bättre för Spotify att investera i expansion, till exempel genom produktutveckling eller genom att lansera i nya länder.

”Jag tolkar det som att man internt är frustrerade över att aktiekursens utveckling inte reflekterar den fina fundamentala utveckling bolaget har haft de senaste kvartalen. Men det vore bättre om kapitalet användes till att växa Spotify”, säger Per Roman.

Läs mer: Spotify: Därför köper vi tillbaka aktier

Vad tycker du att de borde göra?

”Jag tycker de borde ignorera sitt aktiepris på kort sikt. Det spelar långsiktiga ägare ingen roll vad som händer på kort sikt.”

Hittills har Spotifys tre kvartalsrapporter fallit inom bolagets egna prognoser. Rapporten för det andra kvartalet fick aktien att stiga drygt 4 procent. Men siffrorna för det tredje kvartalet sänkte aktien med knappt 6 procent när handelsdagen var slut.

”Ofta när techbolag går till börsen signalerar man tillväxtsiffror som man väntar sig slå. Den förväntan har marknaden haft på Spotify. Man trodde nog att de första rapporterna skulle komma ut ovanför prognosspannen”, säger Per Roman.

”Konkurrensen i USA är stentuff. Apple är den största konkurrenten, men även Amazon och Youtube Music syns i reklam och annat. Det leder till att även om Spotify växer bra, så växer man inte extraordinärt.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies