Hoppa till innehållet

Per Schlingmann går in i elscooterbolag

Allt fler delningstjänster för elfordon kommer till Sverige. Nu går pr-stjärnan Per Schlingmann in i en av dem.

Per Schlingmann (t.v.) och Marcin Maliszewski, vd och medgrundare av Blinkee.
Per Schlingmann (t.v.) och Marcin Maliszewski, vd och medgrundare av Blinkee.

I oktober lanserade polskgrundade Blinkee City sin delningstjänst för elmopeder i Stockholm. Under våren nästa år kommer man att storlansera, då även med elscootrar i stallet av färdsätt i flera svenska städer.

Läs mer: Nu kommer elscooter-uppstickaren till Sverige – utmanar Voi Technology

Nu startar Blinkee en crowdfunding-kampanj för att ta in upp till 5 miljoner kronor, för att rusta inför den större lanseringen under våren.

”För oss är detta inte bara en affär utan det handlar om att ta ansvar och förbättra världen. Nu låter vi våra användare och människor i Sverige få möjligheten att bli delägare i framtidens el-drivna transportsystem”, säger medgrundaren Marcin Maliszewski i ett pressmeddelande. 

Dessutom plockar Blinkee in pr-strategen Per Schlingmann i styrelsen.

”Jag tror stenhårt på elektrifiering och mobilitet. Tjänster som Blinkee erbjuder människor snabba, flexibla och hållbara transporter. Jag ser fram emot att vara med när framtidens delningstjänst erövrar Norden”, säger Per Schlingmann i ett uttalande.

I dag ska bolaget, som grundades 2017, omsätta 40 miljoner kronor och enligt Marcin Maliszewski har man nått ett nollresultat. Bolaget är just nu verksamt i fem europeiska länder.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera