Hoppa till innehållet

Persbrandts Inkbay är Di Startup Tours första finalist

Tatueringslösningen Inkbay blev kvällens vinnare i Di Digitals Startup Tours första deltävling i Stockholm. Bolaget går nu vidare till finalen den 7 december.  

Fredrik Glimskär, grundare av Inkbay, blev framröstad som vinnare i Startup Tours deltävling i Stockholm.
Fredrik Glimskär, grundare av Inkbay, blev framröstad som vinnare i Startup Tours deltävling i Stockholm.Foto: Amanda Lindgren

På onsdagskvällen gick Di Digitals Startup Tour av stapeln, med den första deltävlingen på hotell Rival i Stockholm. Där fick sju löftesrika startup-företag gå upp på scen och pitcha inför publik och jury bestående av tunga tech-investerare, däribland representanter från Creandum, Northzone, Moor och Almi.

Juryn korade kvällens finalister tech-supporttjänsten; Techbuddy, tatueringsplattformen Inkbay och spelbolaget Landfall Game. Av de tre bolagen fick Inkbay flest röster från publiken och blev därmed kvällens vinnare och pitchturneringens första finalist som har chansen att få 1 miljon kronor i annonspengar.  

”Det känns väldigt kul att vinna! Det är otroligt roligt att få komma hit, få möjlighet att berätta vad man håller på med under tre minuter och att få uppskattning för det", säger Fredrik Glimskär, en av Inkbays grundare. 

Läs mer: Sju Stockholmsbolag tävlar om miljonvinst i Startup Tour 2017 

Inkbay grundades i fjol och är en digital marknadsplats där användaren kan välja bland tatuerare och motiv samt boka och köpa sin tatuering direkt. Inkbay fungerar med andra ord som en förmedlingstjänst som är gratis för kunden, men med en avgift på 15 procent för tatueraren. Tanken är att den digitala plattformen ska fungera som en kvalitetsstämpel med endast noga utvalda tatuerare.   

"I dag är 40 procent av alla millennials i storstäderna tatuerade. På alla marknadsplatser blir det allt viktigare med omdöme, du besöker inte hotell som har fått dåliga recensioner och i framtiden kommer detta gälla för allt fler branscher. Vår vision är att det ska bli lättare för människor på en global nivå att hitta de bästa tatuerarna”, säger Fredrik Glimskär. 

Bakom företaget står Fredrik Glimskär, Pelle Nyman och Linus Sörensen som under flera år var fascinerade av tatueringsindustrin innan de drog igång Inkbay. De pilottestade tjänsten i september år 2016 och några månader senare kunde de ta sig ut på marknaden på allvar, med hjälp av en investering på 2 Mkr från Zenith Incubator, där Mikael Persbrandt är en av investerarna.

Nu har Inkbay expanderat till Göteborg, Malmö och Köpenhamn och är även på väg till London. I år fick företaget in ytterligare 4 Mkr från Tommy Jacobssons Zenith Venture Capital. Bolaget har numera fem anställda har i år flytta till nya lokaler på Södermalm. 

"Inför finalen i december kommer vi ha hunnit ladda ännu mer. Det blir en helt annan pitch", säger Fredrik Glimskär.

Läs mer: Här är bolagen som pitchar på Female Founders  

De övriga företagen som tävlade var Bitrefill, Swiftr, Foodtruster och  Globhe. Under kvällen hölls även intervjuer med bland annat Anna Ryott, vice vd på Norrsken Foundation och Jacob de Geer, grundaren bakom betalbolaget Izettle. Nästa deltävling hålls i Umeå den 11 oktober. 

Läs mer: Efter vinsten i Startup Tour: Amra tar in 80 Mkr

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera