Hoppa till innehållet

Ministern på kollisionskurs med tysk jätte: ”Inte bra för Europa”

Digitaliseringsministern anser att Tyskland – och då framför allt Deutsche Telekom – håller tillbaka Europa i utbyggnaden av fibernät. ”De håller krampaktigt fast vid den gamla koppartråden”, säger Peter Eriksson.

Peter Eriksson (MP) är bostads- och digitaliseringsminister.
Peter Eriksson (MP) är bostads- och digitaliseringsminister.Foto: Noella Johansson/TT

Tyskland släpar efter övriga Europa när det kommer till fiber- och 5G-nät. Förra året försågs knappt 2 procent av landets bredbandsuppkopplingar via fibernät. Motsvarande siffror för till exempel Sverige och Lettland är över 50 procent, enligt OECD.

Den tyska regeringen behöver komma ikapp och måste därför sluta värna operatörsjätten Deutsche Telekoms (DT:s) intressen. Det menar digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).

”Tyskland ligger radikalt efter och de som håller emot är Deutsche Telekom i hög grad. De måste försöka satsa mer på att ta fram ny teknik istället för att krampaktigt hålla fast vid den gamla koppartråden”, säger Peter Eriksson.

Han framförde sin kritik under ett möte med operatören i Berlin på tisdagen.

Läs mer: Peter Eriksson om Facebook och Googles dominans: Vi riskerar bli maktlösa

Enligt Peter Eriksson påpekade DT att man såg problem med prisregleringen på fiberområdet och att bolagets aktieägare inte vill att resultatet tyngs av infrastrukturkostnader.

”De gör ganska lite investeringar i fiber och för att få ut ny teknik. I stället så har de till och med motarbetat tuffa mål när det gäller det EU-kommissionen kallar för gigabitsamhället”, säger Peter Eriksson.

DT skriver i ett mejl till Di Digital att bolaget ”investerar tungt” i fiberteknik och att kostnaderna för detta uppgår till 5 miljarder euro per år i Tyskland. I år väntas operatörens vinster uppgå till drygt 22 miljarder euro.

Peter Eriksson menar att utbyggnaden av fiber- och 5G-nät är avgörande för Europas chanser att konkurrera med Nordamerika och Asien på området. Därför borde den tyska regeringen prioritera frågan högre.

”Det är inte bra för Europa och [DT:s linje] påverkar också den tyska regeringen, som tycker att koppartråden räcker. Regeringen är medveten om att det inte håller långsiktigt.”

Har Sverige någon möjlighet att påverka den här utvecklingen?

”Det tycker jag. Det var efter att jag skällt på den tyska statssekreteraren och ministern under ett möte i Luxemburg som jag blev inbjuden hit. De lyssnar och vill höra hur vi har gjort.”

Läs mer: Hon leder EU:s kamp mot Apple, Google och Facebook

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera