Hoppa till innehållet

Petter Stordalens nya startup-trio ska göra Airbnb-uthyrningen enklare

Svenska Tophost slås ihop med sin danska och norska motsvarighet för att förenkla uthyrningen via Airbnb. Hotellmagnaten Petter Stordalen är en av investerarna.

Hotellmagnaten Petter Stordalen och Tophosts grundare Oksana Poliakova.
Hotellmagnaten Petter Stordalen och Tophosts grundare Oksana Poliakova.Foto: Kollage.

Svenska Tophost är en tjänst som hjälper Airbnb-kunder med sina uthyrningar. Nu har bolaget slagits ihop med sin norska motsvarighet Lotel och danska Key Butler. 

Tophost grundades av Oksana Poliakova och Linda Perica under hösten 2015, för att hjälpa personer med att fota, städa, tvätta och hjälpa Arbnb-uthyrare med överlämning av nycklar.

”Det här är vårt första företag. Idén fick vi när jag och min pojkvän skulle åka till New York och tänkte använda Airbnb för första gången. Då fanns det ingen sån här tjänst”, säger Oksana Poliakova.

Läs även: Ny rapport: Så fuskar svenskarna med Airbnb-skatten

Under sommaren upplevde bolaget en stor efterfrågan och anställde fyra personer för att kunna driva verksamheten, som under högsäsongen hade runt 30 kunder.

”Vi fick fler kunder än vi kunde ta hand om. Sedan fick min partner Linda en bebis så då var det bara jag kvar. Jag letade efter en ny partner samtidigt som Key Butler skulle expandera till Sverige. Det var en perfekt matchning”, säger Oksana Poliakova.

Foto: Pressbild.

Lotels grundare Oscar Hellenes and Key Butlers grundare Sune Liengaard.

Danska Key Butler slogs för cirka ett år sedan ihop med norska Lotel och har sedan dess haft cirka 1 000 kunder i Norge och Danmark. Efter hopslagningen av dessa två gick hotellmagnaten Petter Stordalen in med närmare 6 miljoner kronor i det nya bolaget, skriver Business Insider.

Läs även: Airbnb nära köpa lyxkonkurrent 

Nu blir Tophost, med en omsättning på några hundra tusen, ett dotterbolag till Key Butler och kommer även byta namn till Key Butler Sverige.

”Det här kommer att påverka oss genom att vi måste ha en gemensam strategi för hur vi ska kunna uppnå den bästa möjliga avkastningen samtidigt som vi levererar på en hög nivå”, säger Oksana Poliakova.

”Tophost är det enda bolaget av den här typen i Stockholm som är superhost för Airbnb vilket betyder att vi håller en väldigt hög servicenivå. Den största utmaningen blir att behålla den nivån och samtidigt vara lönsamma.”

Foto:

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera