Hoppa till innehållet

Pinterest köper hyllad app – vill åt svensk talang

Det sociala nätverket Pinterest köper appen Curator för en hemlig summa. Affären beskrivs som ett "talangköp" för knyta till sig den svenska produktdesignern Daniel Nordh.

Daniel Nordh har nyss börjat som produktdesigner på Pinterests huvudkontor i San Francisco.
Daniel Nordh har nyss börjat som produktdesigner på Pinterests huvudkontor i San Francisco.

(Di Digital/San Francisco) Pinterest verkar gilla svenska designers. Daniel Nordh, som visserligen har bott i London de senaste elva åren, är en av tre nyliga rekryteringar som bolaget har gjort av svenskar.

De andra två är de grafiska formgivarna Andreas Helin från byrån BVD och Sara Strand från 25h. 

Daniel Nordh är grundare av startupbolaget Curator & Co och har, tillsammans med en anställd, utvecklat en designapp för att presentera bild och text på ett snyggt sätt.

Nu köps Curator upp av Pinterest för talangen, ett så kallat ”talent acquisition”-köp. Någon köpessumma har inte offentliggjorts.

I praktiken innebär uppköpet att Daniel Nordh anställs som produktdesigner och kommer ha ansvar för ett litet team med designers på Pinterests huvudkontor i San Francisco.

”Det känns spännande och jättebra. Om man gör något inom app- och startupvärlden så kan man väl ändå säga att Silicon Valley fortfarande är det ställe som den världen snurrar runt”, säger Daniel Nordh till Di Digital. 

För några år sedan blev han introducerad till Pinterests huvuddesigner, svensken Andreas Pihlström, av Soundcloud-medgrundaren Eric Whalforss. Pinterests medgrundare Evan Sharp satt med i mötet och tycke uppstod.

”Det kändes som att vi gillade varandra och hade tänkt på många liknande problem”, säger Daniel Nordh.

Under förra året var han i San Francisco flera gånger och varje gång träffade han Evan Sharp. Efter några år med att utveckla Curator kände Daniel Nordh att det var dags att tackla en lite större användarbas.

”Jag kommer att fokusera på några av de mest grundläggande, men också viktigaste funktionerna i Pinterests tjänst. Hur vi hjälper folk att spara saker och hitta dem igen för att göra något av dem”, säger Daniel Nordh. 

Det är ju vanligt att tjänster läggs ner vid ett talangköp, vad händer med Curator?

”Appen kommer att finnas kvar i sin nuvarande form och är egentligen inte med i dealen. Jag kommer att ha hand om den, men inte lägga så mycket tid på att utveckla den”, säger Daniel Nordh.

Kan du säga något om köpesumman?

"Nej, det kan jag inte göra. Det får andra spekulera i."

Hur många användare har appen?

”Några hundra tusen har registrerat sig, men på månatlig basis är det ett mindre antal, runt några tiotusentals som är aktiva”, säger Daniel Nordh.

Pinterests användarbas är betydligt mycket större, med 100 miljoner aktiva användare i månaden. Bokmärkestjänsten, som grundades 2010, är stor i USA och har under de senaste åren satsat på en internationell expansion, men inte tagit fart i Sverige.

När det gäller intäkter har Pinterest fortfarande mycket kvar att bevisa. Bolaget omsatte runt 100 miljoner dollar förra året från annonsering av olika slag, enligt Wall Street Journal. Hittills har man tagit in drygt 3,1 miljarder dollar i riskkapital och den senaste värderingen låg på 11 miljarder dollar. Det ryktas också att det är en börsnotering på gång för Pinterest under året.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera