Hoppa till innehållet

Pinterests börsvärde spås bli 100 miljarder

Den sociala plattformen Pinterest går ut med en teckningskurs i intervallet 15-17 dollar per aktie. Det innebär en värdering på cirka 100 miljarder kronor.

Evan Sharp, medgrundare och produktchef vid Pinterest.
Evan Sharp, medgrundare och produktchef vid Pinterest.Foto: Amanda Lindgren

För ett par veckor sedan registrerade sig den sociala plattformen Pinterest för en notering på New York-börsen, NYSE. Nu står det klart att teckningskursen sker i intervallet 15-17 dollar per aktie, skriver Techcrunch.

Bolaget, som låter användarna upptäcka och dela idéer och innehåll genom att samla bilder som på en anslagstavla, ska nyemittera 75 miljoner aktier. På så vis hoppas man dra in mellan 10,4 och 11,8 miljarder kronor.

Värderingen spås landa på cirka 100 miljarder kronor (10,64 miljarder dollar). Det är lägre än den senaste värderingen på 114 miljarder kronor (12,3 miljarder dollar) från finansieringsrundan 2017, enligt Techcrunch

Värderingen kan jämföras med svenska musikjätten Spotify, som har ett börsvärde på knappt 240 miljarder kronor på New York-börsen.

Pinterest tävlar för uppmärksamhet med sociala nätverk som Facebook, men även med e-handelsbolag som Amazon och Ebay.

Det San Francisco-baserade bolaget ska handlas med ”PINS” som ticker på New York-börsen.

Pinterest hade en omsättning på 7 miljarder kronor (755,9 miljoner dollar) under 2018. Det är en ökning från 4,4 miljarder kronor (472,8 miljoner dollar) 2017. Antalet aktiva användare per månad är nu 265 miljoner personer, vilket är dubbelt så mycket som under 2016. Bolagets nettoförlust minskade i fjol till 584 Mkr (62,9 miljoner dollar), från 1,2 miljarder kronor (130 miljoner dollar) år 2017.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera