Annons

Pitch-expertens tips: Lär av Klüfts ritualer och använd rätt klichéer

Jenny Lindblad, vd för och grundare av Eliza Communications
Jenny Lindblad, vd för och grundare av Eliza Communications Foto: Eliza Communications/Press
Hockeyklubbor funkar, Uber-jämförelser måste bort och entreprenörer kan lära sig av friidrottaren Carolina Klüfts tävlingsritualer. Det tycker Jenny Lindblad som har hjälpt 200 startupbolag att vässa sin pitch. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För 10 år sedan fick Jenny Lindblad ett jobb som innebar att hon dagligen skulle hålla i pitchar för chefer, ministrar och investerare och berätta om telekomjätten Ericssons produktportfölj.

Det var med skräckblandad förtjusning hon tog sig an uppdraget. 

”Jag tyckte presentationer var kul, men väldigt jobbiga”, säger hon och berättar att hon inför presentationerna brukade bli så nervös att hon inte kunde äta.

Vi har sjukt starka bolag i Sverige men är överlag ganska dåliga på att pitcha

Efter fem år i den rollen och tusentals pitchar senare är nervositeten övervunnen. 

”Det handlar ju egentligen inte om mig. Jag flyttade fokuset från mig själv och tänkte på vad publiken vill veta”, säger hon.

Det här, och andra erfarenheter, har hon med sig när hon i dag lär andra att pitcha. Sedan 2014 har Eliza Communications, som Jenny Lindblad är vd och grundare för, hjälpt över 200 startupbolag att vässa sina presentationer.

”Vi har sjukt starka bolag i Sverige men är överlag ganska dåliga på att pitcha. Lösningen är inte att bli amerikaniserade utan att fokusera på innehållet och att förklara saker och ting på ett enkelt sätt”, säger Jenny Lindblad.

Den 19 september i Stockholm och den 17 oktober i Linköping är hon med som pitchlärare på deltävlingarna i Di Digital Startup Tour under en öppen speed dating mellan entreprenörer och investerare.

Läs även: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – anmäl dig till Di Startup Tour 2018  

Hennes budskap till entreprenörer som ska gå upp på scen är att börja med att backa ett steg i tankarna och förstå att målet inte är att få in pengarna där och då.

"Ingen kommer att slänga pengar på dig efter en 5-minuterspitch”, säger hon.

Målet är istället att få till nästa möte genom att väcka ett intresse, enligt Jenny Lindblad.

När man väl har funderat ut vilka som är målgruppen, vad man vill säga och hur man ska säga det, gäller det att hålla pitchen kort, tydlig och enkel.

”Om publiken tidigt förstår affärsmodellen och vägen framåt kommer de att hänga med bättre i vad du säger och få aha-upplevelser.”

Därför ska man inte fastna i långa resonemang där man exempelvis förklarar den underliggande tekniken

”Pitchen är inget säljmöte. Investerare vill veta hur du ska tjäna pengar. I nästa möte kanske du har en timme och då kan du gå in djupare.”

Vissa hatar "hockeyklubban" men jag tycker att den är bra

Med startupbolagen gnuggar hon bland annat pitchens innehåll, dramaturgin, artikuleringen och kroppspråket.

En viktig detalj är hur man går upp på scenen. En bra entré skapar engagemang och ger självsäkerhet, säger Jenny Lindblad:

”Vi tränar jättemycket på det. Man ska gå upp i ett högt tempo, med långa, starka steg, utan att flaxa med armarna. Då får du upp energin och blodflödet i kroppen. Carolina Klüft brukade slå sig själv på låren inför en tävling av samma skäl.”

Väl på scen inleder många pitchen med att säga sitt namn. 

”Det är ganska tråkigt och intetsägande. Om du börjar med problemet och först därefter berättar vad du heter så skapar du en relation till ditt varumärke”, säger hon.

När pitchen sedan är igång gäller det att flinkt navigera bland startupvärldens många nötta fraser och liknelser.

Pitch-experten tycker att vissa klichéer är användbara. Ett exempel är "hockeyklubban", alltså en graf som visar en plötslig och brant tillväxt.

”Vissa hatar den men jag tycker att den är bra. Den visar vart du vill och alla vet hur man ska läsa den. Du slipper ägna tid åt att uppfinna hjulet på nytt.”

Något man ska skippa är dock försök att associera sig med stora varumärken.

”Jag tycker inte om när bolag säger att de är som ett ’Uber inom hälsa’. Alla är trötta på den liknelsen”, säger Jenny Lindblad.

Läs även: Coala Life har vunnit sex tävlingar i år: ”Pitchandet är nästan som en drog” 


Jenny Lindblads tips för en bättre pitch:

* Var inte övermodig:

”Öva, öva, öva. Många tycker att de är som bäst när de tar pitchen på volley. Men så är det inte.”

* Tänk på innehållet:

”Det spelar ingen roll hur bra eller charmig du är på scen utan ett bra innehåll. Förstår investerarna inte vad du gör får du inte till nästa möte.”

* Var personlig:

”Oftast finns en historia bakom varför du har byggt den här produkten eller vill förändra en bransch. En story skapar ett intresse och gör det lättare att relatera till dig.”

* Korta ned:

”Det kanske finns tio saker du ska ha med i pitchen. Men varje punkt behöver inte vara så lång. Du kan berätta om marknaden med en mening.”

* Förställ dig inte

”Man ska vara sig själv och inte visa upp en falsk bild. Din passion kan du visa på olika sätt. Vissa är karismatiska, det är charmigt. Andra är lite udda, det är också charmigt.”

* Tänk på tiden

”Det värsta jag vet när jag lyssnar på pitchar är när de inte håller tiden. Då hinner de inte berätta vad investerarna vill höra.”

* Avsluta med att peka framåt

”Sluta gärna med ett ’call to action’. Vad är visionen, vad är det du vill uppnå, vill du förändra världen?”

---

På onsdag den 19 september inleds Startup Tour med deltävlingen på Hamburger Börs i Stockholm. Sju startupbolag deltar i pitchtävlingen med en chans att gå vidare till den stora finalen. Dagen bjuder även på en speed dating med investerare och med pitch-coachen Jenny Lindblad som är öppen för alla entreprenörer. Skaffa en publikbiljett här.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies