(Di Digital / Silicon Valley) Nathan Gold har alltid haft en fallenhet för att presentera produkter. Över 15 000 presentationer har han hunnit med under sin livstid.
Men efter 20 år som anställd på olika teknikbolag bestämde sig Nathan Gold för att satsa på en karriär som så kallad pitchcoach.
”Jag vann utmärkelser för mina presentationer på konferensen Demo i Silicon Valley 2000 och 2005. När jag fick gå från jobbet 2008, för tredje gången, bestämde jag mig för att göra något eget istället”, säger Nathan Gold.
Han hade redan fått erbjudande om att coacha andra bolag som presenterade på Demo och bestämde sig då för att skriva en bok, "Giving memorable product demos".
”Jag var ingen då, men boken gav mig trovärdighet”, säger han.
Nathan Gold jobbar idag till 70 procent med startups och till 30 procent med folk på större företag som ska göra viktiga presentationer. Han har också coachat ett par TED-talare.
”Det kan handla om att de ska göra en viktig presentation på ett styrelsemöte eller ha ett möte med investerare”, säger Nathan Gold.
Numera är han även pitchcoach för svenska och norska bolag i Silicon Valley-programmet Tinc, som går av stapeln två gånger om året.
Nathan Gold säger att han bara behöver några minuter på sig för att hjälpa någon.
”Det handlar oftast om inledningen eller avslutningen. Det är ofta de svagaste delarna av en presentation”, säger han.
Han har dock ingen specifik metodik han går efter, som många andra coacher, och tror inte att ett sätt passar alla. Men några övergripande tips han vill ge för en lyckad pitch är följande:
Ställ frågan ”varför?” ni gör det här. Det leder ofta till en historia som fungerar bra i inledningen och gör de som lyssnar nyfikna.
”Koka ner historien till en minut och du har din inledning”, säger Nathan Gold.
Ge ett koncist svar på vad ni gör. En mening räcker och gärna med ett målande exempel.
”Det är det svåraste för folk att få rätt. Man vill gärna använda ord som ”big data analytics” till exempel, men det krävs något som berättar vad ni gör. Som till exempel: Vi bygger maskiner som omvandlar vatten till XX", säger Nathan Gold.
Det gäller att etablera förtroende för teamet tidigt i presentationen.
”De flesta entreprenörer är inte kända och därför funkar det inte att prata om teamet i slutet. Det skapar mycket större trovärdighet att presentera teamet tidigt så att lyssnaren kan lägga ner sina röda och gula flaggor”, säger Nathan Gold.
Håll inte tillbaka entusiasmen!
”Låt oss höra passionen i din röst. Annars lämnar du över till publiken att bli entusiastiska över produkten och det händer oftast inte”, säger Nathan Gold.
Öva, öva och öva på presentationen.
Hör Nathan Gold berätta om det viktigaste du bör tänka på för lyckas med din pitch: