Hoppa till innehållet

Pizzorna är i dag värda 1,9 miljarder – de slösade bort sina bitcoin

Bitcoin nådde ett värde av 23.100 dollar styck under fredagen. Men nog fanns det en del som drog en desperationens suck. Här är tre personer som skulle ha blivit stenrika i dag – om de inte gjort sig av med kryptovalutan. 

Pizzorna som Laszlo Hanyecz köpte för 10.000 bitcoin.
Pizzorna som Laszlo Hanyecz köpte för 10.000 bitcoin.Foto: Bitcoin Wiki

Den 22 maj 2010 är ett viktigt datum i kryptovalutans historia. Det var nämligen då som en man vid namn Laszlo Hanyecz köpte två pizzor från restaurangkedjan Domino's till priset av 10.000 bitcoin. 

Därmed blev han den första personen att betala med bitcoin i en kommersiell transaktion. Dagen är numera känd som ”Bitcoin pizza day” och högtiden kantas av ett löpande skämt – att pizzorna, räknat i dagens värde, köptes för 1,9 miljarder kronor.

Läs mer: Kryptoproffset om rusningen: Så investerar du i bitcoin utan att bli lurad

Britten James Howells började ”bryta” bitcoin när valutan fortfarande var i sin vagga. Efter tre år, 2013, hade han samlat ihop 7.500 bitcoin på sin laptop – som sedan gick sönder. Han sparade dock hårddisken utifall att värdet på valutan skulle öka dramatiskt i framtiden. 

Men när han städade hemmet samma år råkade han slänga hårddisken i soptunnan. Soporna fördes till en tipp i Wales och James Howell har vid flertalet tillfällen bett myndigheterna att få rota bland skräpet. Anledningen? I dag räknas hårddiskens värde till 1,4 miljarder kronor. Dessvärre har han nekats tillstånd. 

Tech-reportern Kashmir Hill gav sig ut på ett journalistiskt uppdrag samma år som James Howell städade bort sin framtida förmögenhet. Hon skulle leva med bitcoin som enda betalningsmedel under en vecka och spenderade 136 dollar för en handfull av kryptovalutan. Det visade sig svårt – de flesta accepterade inte bitcoin som betalning. 

Då hon en kväll hittade en restaurang i San Francisco vars ägare var villig att motta kryptovalutan bjöd hon en grupp vänner på sushi. Notan landade på 957 dollar, och ägaren fick 10 bitcoin i betalning. Räknat i dag kostade middagen ungefär 1,6 miljoner kronor. Restaurangägaren Yung Chen höll i sina bitcoin och sålde några av dem ett par år senare – ett beslut som han ångrar. 

”Jag sålde lite och det känns dåligt. Nu sparar jag dem bara. Jag låter de ligga på lager och väntar”, sa han nyligen till New York Times.

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera