Hoppa till innehållet

Vårdgrundaren blev utbränd – fick stöd av Daniel Ek

Magnus Liungman är vårdentreprenören som brände ut sig, var sjukskriven i sju månader, och gjorde omstart under hösten. För Di Digital berättar han om stödet från Spotifys Daniel Ek och vikten att våga tala öppet om motgångar.

Magnus Liungman, grundare på det digitala vårdbolaget Doctrin.
Magnus Liungman, grundare på det digitala vårdbolaget Doctrin.Foto: Press

För omvärlden framstod han som en passionerad grundare och vd. Doctrins Magnus Liungman kunde trollbinda vårdgivare, investerare och medarbetare med sin starka övertygelse om vårdens framtid.

”Jag är nog ganska ärlig. Om jag är entusiastisk och passionerad så syns det. Om jag inte är det märks det också”, säger Magnus Liungman i Di Digitals podcast Startup Stories.

Lyssna på hela avsnittet här:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Doctrin startade han 2016 med målet att bygga mjukvara för att förbättra och effektivisera framtidens vård. 

Redan följande år vann han tre av Di Digitals mest prestigefulla pitchtävlingar: Health Tech Pitch Day, samt delfinalen och finalen av Di Startup Tour. Året avslutades med att Doctrin tog in 100 miljoner kronor från samarbetspartnern Capio, samt investerarna Healthcap, Inbox Capital och Norrsken.

I intervjun berättar han om de kickar han fick från framgångarna, men även om känslan av tomhet och utmattning som kunde infinna sig efteråt. 

Övertygad av sin vision gjorde Magnus Liungman ett klassiskt misstag: Han glömde delegera. 

”Som grundare ska man fokusera på de saker man är exceptionellt bra på. Det man bara är lite bättre än andra på ska man delegera. Det är lätt att ha en naiv, egodriven bild av att man är bäst på allt”, säger han i dag.

Under ytan började Magnus Liungmans energidepåer ta slut under 2018. Och i december förra året gick något sönder inombords. Vårdgrundaren ringde sin ordförande och sa att han behövde ”ta några veckor”. Med tiden stod det klart att han han gått in i väggen – och skulle behöva sjukskriva sig i drygt sju månader.

”När det hände mig, så skämdes jag. Jag vågade inte erkänna det för mig själv. Jag satt med Norrskens Niklas Adalberth, som varit så stöttande, och vågade inte riktigt erkänna detta för honom heller”, säger Magnus Liungman.

Stresspåslaget gick i taket när branschtidningen Breakit, i början av 2019, rapporterade att Magnus Liungman lämnat bolaget. Artikeln korrigerades, så att det framgick att han bara ersatts som vd, men den fick honom ändå att känna sig avslöjad. 

Paradoxalt nog var det ur detta mörker som hoppet föddes. Andra bolagsbyggare började höra av sig för att fråga vad som egentligen hänt, och erbjuda sitt stöd. En var Charlotta Tönsgård, tidigare vd för Min Doktor. En annan var Spotifys grundare och vd Daniel Ek. 

”Vi sågs och pratade i över en timme. Jag insåg hur många gånger han måste ha ömsat skinn, och vuxit som ledare för att klara sin roll”, säger Magnus Liungman.

En tid senare gick han ut på Facebook och berättade om sin sjukskrivning. Det blev vändpunkten. Öppenheten blev en slags frälsning. 

”Jag kom till en punkt då jag kunde börja äga detta, och stå för det”, säger Magnus Liungman.

Plötsligt satt han på en middag med ett gäng entreprenörer och berättade om sin sjukskrivning.

”Efter middagen kom det fram en kille och viskade att han också var sjukskriven. Jag kände att om jag, genom att berätta om detta, kan få folk att inte behöva känna sig så ensamma som jag gjorde, så skulle det kunna vara något bra”, säger Magnus Liungman. 

Doctrin vinner Di Startup Tour i slutet av 2017. (Magnus Liungman på huk längst fram.)
Doctrin vinner Di Startup Tour i slutet av 2017. (Magnus Liungman på huk längst fram.)

I slutet av sommaren återvände han till Doctrin. Men han tog det ett steg i taget.

”Det finns mycket evidensbaserad forskning på hur man klarar sånt. Första veckorna jobbar man två timmar om dagen, sedan går man upp till fyra timmar. De stressiga bitarna sparar man tills man är tillbaka på 100 procent. I mitt fall var det först i mitten av oktober.”

Lärdomen, att ingen är oumbärlig, är något Magnus Liungman fått bekräftat av kollegorna omkring sig.

”Jag har verkligen fått bevis för min tes. Bolaget nu är tio gånger bättre än när jag blev sjukskriven för tolv månader sedan”, säger han.

Vad är din nya roll?

”Jag ska leda vår internationella expansion. Vi har fått ut väldigt fina resultat från bland annat ett test vid Capios vårdcentral Ringen i Stockholm, som publicerats i den största tidningen för privata vårdgivare globalt sett. Bara de senaste veckorna ser vi ett stort intresse från de största vårdgivarna i världen kring vår plattform.”

Hur ser expansionen ut?

”Vi finns i tre länder i dag och ska snart gå in i två till. Nästa stora land blir Storbritannien.”

Ni har gasat fort. 2018 omsatte ni 16 Mkr med en förlust på 49 Mkr. Hur gick det 2019? 

”Intäkterna har nästan dubblats, vi har minskat våra förluster. Vi ska genomföra en ny finansieringsrunda under våren som ska ta oss till lönsamhet.”

Lyssna på fler avsnitt av Di Digitals intervjupodd Startup Stories här.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera