Annons

Poddbolaget Acast vill ta in kapital för att erövra USA – lägger locket på om börsnotering

Ross Adams, vd för Acast.
Ross Adams, vd för Acast. Foto: Mostphotos/press.
Poddcastplattformen Acast vill ta in en eller flera amerikanska investerare för att erövra USA-marknaden, världens största. Bolaget har nyligen börjat träffa kandidater och räknar med att ha en affär i hamn första kvartalet nästa år, säger vd:n Ross Adams.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Acast tog in knappt 33 miljoner dollar i slutet av förra året från bland andra Swedbank Robur och Första AP-fonden. I augusti tecknades ett finansieringsavtal om 25 miljoner euro med Europeiska Investeringsbanken, och någon brist på kapital har man inte. 

”Det är mer en fråga om att hitta rätt strategisk partner i USA”, säger Ross Adams. 

Läs mer: Svenska poddbolaget lånar 270 miljoner 

För att vinna i USA, som utgör omkring hälften av världsmarknaden, behöver Acast bygga upp ett tech-team där, anställa chefer och bli en mer välkänd och synlig spelare på marknaden. Både för att underlätta rekrytering och för att öppna dörrar till de stora medieföretagen ser bolaget det som en fördel att ha uppbackning från en välkänd amerikansk investerare.

Bolaget har levererat över plan.

Beloppet man ska ta in är inte fastställt och kan bero på den nya ägarens, eller ägarnas, preferenser. I slutet av 2018 var värderingen nära 190 miljoner dollar, cirka 1,8 miljarder kronor med dagens växelkurs. Ross Adams säger inte vilken värdering man siktar på den här gången, men det låter som att det i vart fall inte bör bli mindre. 

”Sedan dess har bolaget levererat över plan, och marknaden har växt snabbare än förväntat”, säger Ross Adams. 

Allteftersom poddcasts växer i popularitet ökar intresset från annonsörer. Det är från reklam som Acast får sina intäkter, som man delar med poddarnas skapare. Förra året mer än dubblades nettoomsättningen till över 180 miljoner kronor medan förlusten ökade mycket långsammare, och man fortsätter att växa ”aggressivt”, enligt Ross Adams.

Läs mer: Börsaktuella poddplattformen fördubblar sina intäkter 

Sedan starten 2014 har man lyckats växa nästan tre gånger snabbare än marknaden varje år. I år kommer man att nå ungefär 2 miljarder lyssningar över sin infrastruktur. Bland bolagets samarbetspartners finns Apple, Spotify, Pandora och flera av världens ledande mediehus. 

Acast uppskattar att den globala annonsmarknaden för podcasts var värd omkring 2 miljarder dollar förra året med en tillväxt på 35-40 procent. Det kan jämföras med över 30 miljarder dollar som spenderas på radioreklam, en mer trubbigt medium eftersom det finns sämre data om vilka som lyssnar. Det är en krympande marknad, delvis på grund av poddarnas framväxt.  

Acast har tidigare pekats ut som börskandidat, något som underströks av AP1:s investering. För att AP1 ska få köpa aktier i onoterade bolag ska det finnas en plan för börsnotering inom ett år. Bolaget vill dock inte ge några utfästelser om när en börsdebut kan bli av. 

Läs mer: Acast öppnar upp plattformen – låter vem som helst starta podd 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer