Poddjätten Acast köper bolag för att bygga lyssnarrelationer
Poddjätten Acast köper bolag för att bygga lyssnarrelationer
Radiopublic grundades 2016 av en fristående radioorganisation med stöd från bland annat New York Times och Bose. Affären bestod först av en mobilapp för att lyssna på poddar, men har sedan dess fokuserat affären på att hjälpa poddskapare. Det handlar till exempel om relationsbyggande till lyssnare genom poddsidor, spelare men även att kunna bidra med pengar till skaparna.
Acast, som i höstas inledde samarbete med betaltjänsten Patreon, säger att förvärvet är en del av strategin för den amerikanska marknaden. Acast ökade intäkterna 2020 med 64 procent från året innan till 592 Mkr. Samtidigt ökade också rörelseförlusten till 148 Mkr från 121 Mkr året innan.
”Vi imponeras över vad Radiopublic har åstadkommit hittills och är övertygade om att det är rätt tillfälle att välkomna Radiopublic till att bli en del av Acast nu när podcastmediet står starkare än någonsin. Acast och Radiopublic delar värderingar kring ett öppet ekosystem för poddar och med förvärvet tar vi nästa steg för att ytterligare stötta podskapare samt ge dem publiken de förtjänar,” säger Leandro Saucedo, affärs- och strategichef på Acast i ett uttalande.
Enligt Acast fortsätter Radiopublic som ett fristående bolag även efter förvärvet. Någon köpesumma har inte offentliggjorts.
Läs mer: Poddbolaget Acast växer – men tyst om börsplanerna
Länk till acast