Bzzt har under en längre tid kämpat med lönsamheten. Så sent som den 19 februari rapporterade Di Digital att poddtaxibolaget skulle säga upp ungefär 25 anställda, eller hälften av förarna i Stockholm. Orsaken var att man ville nå lönsamhet inom ett halvår.
Nu rapporterar nyhetssajten Breakit att Bzzt ansökt om rekonstruktion. Deras intäkter från taxiresor har sjunkit med 40 procent i mars, i spåren av coronaviruset, medan intäkter från reklam på fordonen sjunkit med 75 procent under samma period.
”Jag fick precis veta att rekonstruktionen är beviljad för moderbolaget med tio personer i Göteborg. Det innebär bland annat att vi kan dra nytta av lönegarantin”, säger vd Sven Wolf till Di Digital under torsdagen.
”Vi inväntar nu besked om dotterbolaget i Stockholm, där alla förare är anställda”, fortsätter han.
Nu kan man även få maten hemkörd av Bzzt.
Sven Wolfs ambition är nu att snabbt ställa om verksamheten mot bud.
”Vi ser att det fins ett stort behov i Stockholm av att skicka saker nu när så många sitter hemma”, säger han.
Bland annat har man inlett ett samarbete med rädda-mat-appen Karma.
”Karma har ju börjat låta sina användare beställa och betala för mat från krogar och kaféer från hela menyn. Nu kan man även få maten hemkörd av Bzzt, för en billig peng”, säger Sven Wolf.
Vad mer ska ni göra för att rädda bolaget?
”Från och med imorgon blir det möjligt även för privatpersoner att skicka saker med Bzzt. Vi hoppas detta ska ge oss en del intäkter. Sedan ska vi se över våra kostnader ytterligare, medan corona-stormen blåser förbi.”
Har ni någon nytta av regeringens krisåtgärder?
”Det återstår att se. Jag hoppas regeringen även låter bolag i rekonstruktion ta del av stödpaketen, framför allt när det gäller permitteringar.”
Bzzt grundades 2014 i Göteborg. I Stockholm lanserade man 2017 med eldrivna, trehjuliga minitaxiblar som kan köra i högst 45 kilometer i timmen. Sedan starten har bolaget tagit in drygt 50 miljoner kronor, främst från affärsänglar men även via olika crowdfundingkampanjer som lockat 1 500 mindre delägare.
Läs mer: Voi erbjuder samhället 25 000 elscootrar: ”Hellre än att de står på ett lager”