Hoppa till innehållet

Poddtaxibolag i rekonstruktion – vill ställa om mot bud

Coronakrisen slår hårt mot poddtaxibolaget Bzzt. Nu ansöker man om rekonstruktion och försöker ställa om verksamheten med fokus på bud – bland genom ett samarbete med ”rädda mat-appen” Karma. 

Sven Wolf, vd Bzzt.
Sven Wolf, vd Bzzt.Foto: Hanna Wemmenhag

Bzzt har under en längre tid kämpat med lönsamheten. Så sent som den 19 februari rapporterade Di Digital att poddtaxibolaget skulle säga upp ungefär 25 anställda, eller hälften av förarna i Stockholm. Orsaken var att man ville nå lönsamhet inom ett halvår.

Nu rapporterar nyhetssajten Breakit att Bzzt ansökt om rekonstruktion. Deras intäkter från taxiresor har sjunkit med 40 procent i mars, i spåren av coronaviruset, medan intäkter från reklam på fordonen sjunkit med 75 procent under samma period.

”Jag fick precis veta att rekonstruktionen är beviljad för moderbolaget med tio personer i Göteborg. Det innebär bland annat att vi kan dra nytta av lönegarantin”, säger vd Sven Wolf till Di Digital under torsdagen.

”Vi inväntar nu besked om dotterbolaget i Stockholm, där alla förare är anställda”, fortsätter han.

Nu kan man även få maten hemkörd av Bzzt.

Sven Wolfs ambition är nu att snabbt ställa om verksamheten mot bud.

”Vi ser att det fins ett stort behov i Stockholm av att skicka saker nu när så många sitter hemma”, säger han.

Bland annat har man inlett ett samarbete med rädda-mat-appen Karma. 

”Karma har ju börjat låta sina användare beställa och betala för mat från krogar och kaféer från hela menyn. Nu kan man även få maten hemkörd av Bzzt, för en billig peng”, säger Sven Wolf.

Vad mer ska ni göra för att rädda bolaget?

”Från och med imorgon blir det möjligt även för privatpersoner att skicka saker med Bzzt. Vi hoppas detta ska ge oss en del intäkter. Sedan ska vi se över våra kostnader ytterligare, medan corona-stormen blåser förbi.”

Har ni någon nytta av regeringens krisåtgärder?

”Det återstår att se. Jag hoppas regeringen även låter bolag i rekonstruktion ta del av stödpaketen, framför allt när det gäller permitteringar.”

Bzzt grundades 2014 i Göteborg. I Stockholm lanserade man 2017 med eldrivna, trehjuliga minitaxiblar som kan köra i högst 45 kilometer i timmen. Sedan starten har bolaget tagit in drygt 50 miljoner kronor, främst från affärsänglar men även via olika crowdfundingkampanjer som lockat 1 500 mindre delägare. 

Läs mer: Voi erbjuder samhället 25 000 elscootrar: ”Hellre än att de står på ett lager”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera